Železnice na letiště? V Praze je třeba řešit důležitější věci, říkají Dolínek a Černochová | E15.cz

Železnice na letiště? V Praze je třeba řešit důležitější věci, říkají Dolínek a Černochová

Nguyen Thuong Ly

Politici v Praze se shodují v tom, že doprava je v hlavním městě tématem číslo jedna. Městskou hromadnou dopravu však pravidelně využívá jen menšina lídrů pražských kandidátek, kteří se o křeslo v Poslanecké sněmovně utkají už za necelý týden. Na debatu Deníku u třetího terminálu Letiště Václava Havla však společně jeli stejně jako mnozí běžní cestující - autobusem.

Na Nádraží Veleslavín, odkud odjíždějí autobusy na letiště, dorazil první Michal Moroz (Realisté), který si jízdenku opatřil na místě od redaktorů. Jízdenku neměl ani ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL), jeho vládního kolegu Martina Stropnického (ANO) také přivezlo auto, za zády měl navíc ministr obrany svou ochranku.

Lítačku měl naopak náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) a metrem přijela i poslankyně Marta Semelová (KSČM). Jana Černochová (ODS), Václav Novotný (TOP 09) a Lucia Zachariášová (Zelení) měli také koupenou jízdenku. Jen Jakub Michálek (Piráti) se společné cestě vyhnul a čekal přímo v hotelu na debatu. Politici v autobusu například řešili, jak často vůbec jezdí na letiště. “My, co jsme v opozici, v důsledku nelétáme vůbec nikam,” žertoval Václav Novotný z TOP 09, který v debatě nahradil jedničku kandidátky Karla Schwarzenberga.

Následná předvolební debata v hotelu Ramada u třetího terminálu se točila především kolem dopravy, ať už jsou to nedostavěné okruhy či právě doprava na letiště. Herman, Zachariášová, Novotný a Stropnický se například vyslovili pro železniční propojení centra s letištěm. “Známe z některých světových metropolí tzv. s-bahny, což se blíží té představě železnice. Je možné přemýšlet i o úspornějších variantách, ale jednoznačně je propojení letiště s městem třeba formou nějaké "železnice" realizovat,” uvedl Herman.

Petr Dolínek, který prosazuje dopravu na letiště prodloužením metra A z Motola na letiště, si však myslí, že doprava na letiště není nejdůležitějším tématem. “Já si nemyslím, že propojení s letištěm je pro Prahu tak klíčové, byť je to důležité. Pro Prahu je klíčovější propojení Praha-Kladno. To je nyní velmi zatěžující pro automobilovou dopravu, to je ten klíčový projekt, letiště je příjemný bonus k tomu, aby se to podařilo,” řekl náměstek pro dopravu.

Podle Dolínka však vláda nedokázala nalézt potřebnou shodu s Kladnem a dalšími stranami. “Já nevěřím, že v příštích dvaceti třiceti letech bude propojení letiště s centrem Prahy normální železnicí,” dodal.

Volební klipy vypadají jako školácké reklamy, říkají odborníci. Podívejte se

Ani podle poslankyně a starostky Prahy 2 Jany Černochové není doprava na letiště tak důležitá. “Kolikrát za rok jedete na letiště? To letiště vidím jako nějaký bonus,” uvedla s tím, že Prahu trápí jiné dopravní problémy. Stejně jako mnozí další se vyslovila pro to, aby stát pomáhal financovat pražské metro či případnou železnici na letiště.

Proti byl především Pirát Michálek. “Stát nemá řešit špatné hospodaření hlavního města Prahy. Praha má obrovský přebytek a není žádný důvod, proč by stát měl posílat z peněz, které vybere na vesnicích, peníze Pražanům, aby si postavili metro. Pražané mají hospodařit a nemají pořád natahovat ruku s tím, že to stát má doplatit,” nesouhlasil s ostatními Michálek.

Vše o parlamentních volbách 2017 čtěte zde

Rozbory volební situace a autorské komentáře sledujte na Info.cz

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!