Americké firmy ruší do očí bijící bonusy manažerů. Ti si i tak přijdou na své

Řada šéfů amerických společností se musela vzdát cestování ve firemních letadlech

Řada šéfů amerických společností se musela vzdát cestování ve firemních letadlech Zdroj: Konstantin Von Wedelstaedt - Wikimedia Commons

Soukromý tryskáč připravený ve dne v noci, členství v prestižních klubech či pronájem opulentních domů - s těmito a dalšími bonusy se loni musela rozloučit řada manažerů významných amerických společností. Jak ale vyplývá z účetních uzávěrek, firmy ale našly jiné, méně viditelné cesty, jak své šéfy odměnit, píše agentura Reuters.

Některým manažerům dávají jejich platové bonusy stále méně důvodů k jásotu. Firmy totiž už nejsou vzhledem k zesilující kritice akcionářů přispívat svým šéfům na luxusní život. To ale neznamená, že by se náklady společností na manažerské bonusy ztenčovaly. V mnoha případech totiž narůstá hodnota uměřenějších pozorností podniku jako je například finanční poradenství či životní pojištění. „Firmy budou utrácet méně v oblastech, které nutí investory vytáhnout červenou kartu,“ myslí si ředitel poradenské společnosti Tower Watson Robert Newbury.

Banky škrtají výdaje na letadla

Jako příklad může posloužit šéf sítě kasin Wynn Resorts Steve Wynn. V listopadu začal z vlastní kapsy hradit za pronájem vily v Las Vegas, za kterou dosud jeho společnost vydávala přes 450 tisíc dolarů ročně. Zpravodajský server 24/7 Wall St tuto výhodu „ocenil“ vysokou příčkou ve svém prosincovém žebříčku nazvaném „Skutečně nemravné odměny ředitelů“.

Ve stejné době ale Wynn Resorts svému šéfovi téměř zdvojnásobily příspěvek na pojištění na 33 293 dolarů. A Wynn dostal i „slevu na zboží“ v hodnotě 56 tisíc dolarů, opět vyšší sumu než v roce 2012. Mluvčí firmy nevysvětlil, na jaké zboží se tato sleva vztahuje.

Své chování musely změnit i banky, které čelily ostré kritice za výši manažerských odměn poté, co musely některé z nich během krize požádat o státní pomoc.V roce 2008 zaplatila Morgan Stanley za soukromé cesty svého tehdejšího šéfa Johna Macka firemním letadlem téměř 369 tisíc dolarů. Mack a jeho nástupce James Gorman si od té doby soukromé lety platí sami. A například správce majetku banky Gergory Fleming od roku 2011 nedostal vůbec žádné odměny. Právě používaní firemních letadel pro soukromé účely se rozhodla vymýtit i řada dalších společností.

Náklady stále rostou

Jak se ale ukazuje, seškrtání některých výhod má spíše symbolickou roli. Celková výše platů a odměn manažerů pokračovala v roce 2013 v růstu, ačkoli nižším tempem, než v předchozích letech.

Podle společnosti Equilar, která sleduje výdaje společností na platy, navíc okolo 60 procent firem loni zvýšilo své útraty v kategorii „jiné náhrady“. Například šéf telekomunikačního operátora Lowell McAdam loni obdržel jiné náhrady za 781 tisíc dolarů.

Ne všichni se navíc vzdali firemních tryskáčů. Za McAdamovy soukromé cesty jeho zaměstnavatel loni zaplatil téměř o polovinu více než rok dříve. Více za firemní letadlo pro sebe i svou rodinu utratil také šéf Herbalifu Michael Johnson. Podle mluvčího firmy kvůli bezpečnosti.