Bratislavský Volkswagen je před stávkou. Jednání s odbory čekají i další výrobce

Přes vzájemné ústupky se oběma stranám ani po vícerých jednáních nepodařilo najít shodu. Teď už je podle zákona čeká jen setkání se zprostředkovatelem, a pokud nedojde k posunu, bude vyhlášena stávka. Volkswagen se k vyjednávání nevyjadřuje. Plánovaná opatření firma oficiálně zdůvodňuje investicí a hovoří i o snaze předejít propouštění kvůli snížení výroby.
Šéf odborářů Zoroslav Smolinský však vzkázal, že odbory čekají na reálný návrh ve prospěch pracovníků. S odbory se musí dohodnout i další výrobce PSA Peugeot Citroën. „Zatím stále probíhá kolektivní vyjednávání. Do jeho skončení nebudeme informovat o částečných výsledcích,“ podotkl mluvčí automobilky Peter Švec. Se svými zaměstnanci je domluvená pouze Kia Motors, jejíž pracovníci si při započtení všech benefitů měsíčně přilepší o sto eur. Základní plat stoupne o čtyři procenta.
„Produkce v našich automobilkách minulý rok dosáhla historických maxim, takže prostor pro růst mezd v tomto odvětví existuje,“ zhodnotil situaci v sektoru analytik Slovenské spořitelny Martin Baláž. Jeho kolega ze Sberbank Vladimír Vaňo upozorňuje, že růst platů by neměl předběhnout růst produktivity práce. „To může ohrozit konkurenceschopnost dotčených firem,“ vysvětluje.
utomobilky, a hlavně Volkswagen, se pravděpodobně připravují na letošní vývoj na trhu, kde je nejoptimističtějším výhledem mírný růst. „V tomto roce plánujeme zachovat objem produkce na úrovni minulého roku,“ říká mluvčí továrny Kia Jozef Bačé. Firma loni vyrobila 313 tisíc aut. Z linek PSA sjelo v uplynulém roce 247 tisíc vozidel. „Předpokládáme minimálně stejný objem výroby,“ objasňuje plány na tento rok Švec. Volkswagen se k otázce nevyjádřil.