Čína a Indie už nemíní jen kopírovat. Do výzkumu jdou miliardy

výzkum v Číně

výzkum v Číně Zdroj: profimedia.cz

Rozvíjející se země se začínají stávat světovým tahounem inovací. Podíl Číny a Indie na globálních investicích do výzkumu a vývoje představuje 20 procent, Peking plánuje letos vědcům a vývojářům poslat 200 miliard dolarů. Západním firmám tak na trzích rychle se rozvíjejících zemí roste silná konkurence. Vyplývá to ze studie Roland Berger Strategy Consultants.

V roce 2012 dosáhnou investice do výzkumu a vývoje celosvětově 1,4 bilionu dolarů, což představuje oproti loňskému roku nárůst o 5 procent. Tempo růstu v rozvíjejících se zemích je ale rychlejší. V Číně a Indii se během posledních pěti let objem investic do výzkumu a vývoje zdvojnásobil.

„Firmy na rozvíjejících se trzích již nejsou pouhými „výrobními nástroji“ Západu. Stále více investují do výzkumných projektů a vývoje svých vlastních produktů. Centrální banky, vlády i manažeři západních ekonomik nyní řeší, jak se nejlépe v postupných krocích vyrovnat s tvrdou konkurencí z rozvíjejících se zemí,“ uvedl Constantin Kinský, ředitel pražské pobočky Roland Berger Strategy Consultants.

Seznam 20 nejvíce inovativních firem na světě zahrnuje pět z Číny, Indie a Brazílie. Tyty tři země jsou na seznamu „silné dvacítky“ zemí, které podle odhadů dosáhnou do roku 2030 největšího ekonomického růstu. Vedle nich na seznamu figurují také Argentina, Kolumbia, Egypt, Irán, Irák, Malajsie, Mexiko, Nigérie, Pákistán, Peru, Rusko, Saudská Arábie, Jižní Afrika, Thajsko, Turecko a Vietnam.

Lokální firmy v rozvíjejících se zemích stále častěji vyvíjejí své vlastní „základní produkty“, které se zaměřují na místní potřeby. Tyto jednoduché výrobky jsou vyráběny speciálně pro nízký a střední tržní segment na rozvíjejících se trzích. Často ale díky nižší ceně uspějí i v rozvinutých západních ekonomikách. Tomuto procesu se říká „obrácená inovace“.

výzkum v Číněvýzkum v Číně | profimedia.cz

„Trend rostoucích investic rozvíjejících zemí do inovací představuje velký tlak na západní firmy,“ uvedl Kinský. „Ty musí reagovat, pokud chtějí konkurovat na těchto trzích se svými vlastními inovativními řešeními.“ Zvláště proto, že výrobky z průmyslových zemí jsou pro rozvíjející se trhy často nevhodné.

Západní firmy si tak uvědomují, že se musí procesu výzkumu a vývoje na jednotlivých trzích spoluúčastnit. Více než dvě třetiny firem plánují podle Roland Berger do roku 2020 vyrábět více než 20 procent svých produktů na rozvíjejících se trzích a tento trend nadále roste.