Další aféra německého autoklubu. Šéf létal často vrtulníkem

Vrtulník německého autoklubu ADAC

Vrtulník německého autoklubu ADAC Zdroj: ADAC

Nový rozruch okolo německého autoklubu ADAC, zdiskreditovaného manipulací s výsledky motoristické ankety, vyvolalo zjištění magazínu Stern, že prezident autoklubu Peter Meyer využíval vrtulník letecké záchranky ADAC ke svým služebním cestám. Autoklub to potvrdil

„Máme 51 vrtulníků a 36 stanic - 15 vrtulníků je rezervních a využíváme je v době velkého vytížení nebo jsou v údržbě. Ty pronajímáme i na velké sportovní události, jako jsou lyžařské závody, a mohou je používat také členové prezidia,“ uvedl mluvčí ADAC Jürgen Grieving.

Za posledních deset let podle něj vedení autoklubu použilo záchranářský vrtulník k cestě na služební akci asi třicetkrát. Nikdy prý tento stroj nechyběl, když ho bylo třeba pro záchrannou operaci. „Všechno bylo vyúčtováno a doloženo a stojí to černé na bílém v našich stanovách,“ sdělil autoklub agentuře DPA. Půjčování vrtulníků členům vedení podle něj letecká záchranka autoklubu účtuje, i tak je to prý levnější, než si je pronajímat od jiného subjektu.

Předseda dopravního výboru Spolkového sněmu Martin Burkert sice připustil, že prezident ADAC těmito lety neporušil žádná nařízení, ale „z morálního hlediska je tento přístup pochybný“. Podle dopravního experta Ferdinanda Dudenhöffera ukazuje, že „struktura ADAC je velmi neprůhledná, podivuhodná a nehodí se do současné doby“.

Podle zjištění časopisu Stern přiletěl prezident ADAC Meyer záchranářským vrtulníkem například v červnu 2003 na akci ke dni dopravní bezpečnosti v Hamburku a odtamtud se letecky vydal do Wolfsburgu na setkání dopravních odborníků. V obou případech přitom jeho vrtulník přistával mimo letiště.

Největší autoklub v Německu i v celé Evropě s téměř 19 miliony členů provozuje leteckou záchrannou službu od roku 1982. Její provoz podle Sternu hradí příspěvky od státu, zdravotních pojišťoven a členů ADAC. Reputací autoklubu v minulých dnech silně otřáslo přiznání, že šéf komunikace firmy svévolně navyšoval počty hlasů v každoroční anketě o nejoblíbenější auto německých řidičů.