Evropští designéři si zvykají na Asii

design

design Zdroj: profimedia.cz

Evropští designéři berou Asii útokem. Zatímco doma kvůli strádající ekonomice poptávka po jimi stvořeném krásnu padá, Čína a okolí se ho nemůže nasytit. Potvrzují to zástupci českých firem, které ze zájmu o ladné křivky vymyšlené v Evropě profitují.

„Asie je v současné době nejméně postižená krizí,“ říká Vojtěch Malina zastupující sklářskou firmu Preciosa v asijsko-pacifické oblasti. V některých zemích je podle něho cítit jisté ochlazení, což producenti designového skla, které patří mezi luxusní zboží, tradičně pociťují mezi prvními. Přesto se ale sázka na Asii vyplatí.

I proto Evropská komise nabídla interiérovým designérům se zájmem o Asii zvláštní program, který jim expanzi východním směrem usnadní.

„Program je zkonstruován tak, aby pomohl společnostem z Evropské unie dostat se na asijské trhy, které jsou z pohledu jejich budoucího rozvoje jednou z klíčových příležitostí,“ řekl Alexandru Bernea, jenž má na starosti EU Gateway Programme. Od spuštění projektu už desítky evropských designérů uspěly v Japonsku.

Ještě zajímavější je podle Maliny Čína, jejíž ekonomika nadále odolává globálním turbulencím. Ve druhém čtvrtletí by měla růst 7,5procentním tempem, což odpovídá oficiálním představám Pekingu. I díky tomu se zvyšuje spotřebitelská poptávka po luxusním zboží.

Designérka české sklářské firmy Lasvit Katarína Kudějová-Fulínová k tomu dodává, že Evropané navzdory sílící čínské konkurenci stále mají jistý náskok. „My nabízíme obojí, výrobek i design, zatímco oni to většinou někde okopírují,“ popisuje praxi a doplňuje, že výhodou Číňanů je nižší cena.

Mnozí zákazníci poptávající velké světelné plastiky a luxusní osvětlení, které nabízí Lasvit či Preciosa, ale na cenovku nehledí. Naopak, často je jedním z hlavních požadavků, aby produkt na první pohled vykřičel do světa, jak je drahý. V tom také podle Fulínové spočívá jeden z hlavních rozdílů Evropy a Asie. Luxus může v Evropě znamenat jednoduchost v kombinaci se zajímavým a drahým materiálem, zatímco v Asii jde o barevnost a rozmanitost tvarů.

Malina z Preciosy dodává, že se liší například i to, jaké barvy či motivy asijští zákazníci preferují. Navíc podle něj mnohem častěji žádají, aby díla vycházela z určité filozofie, například feng šui.

Fulínová přiznává, že pokud chce designér v Asii uspět, musí se přáním a představám klienta do jisté míry přizpůsobit. „Nestalo se mi tu ale, že by mi do toho mluvili tak, že bych se rozhodla nepokračovat,“ říká a přidává i druhou stranu mince: asijští klienti jí často dají v podstatě volnou ruku, což je příklad práce pro luxusní hotel Renaissance Pudong v Šanghaji. V tomto případě jí zákazník zadal jen téma – proměnlivost – a zbytek nechal na ní.

Autor je spolupracovníkem redakce