Indonéský letoun se zřítil do moře, všichni na palubě přežili

Letadlo aerolinek Lion Air skončilo v moři těsně před začátkem dráhy na ostrově Bali

Letadlo aerolinek Lion Air skončilo v moři těsně před začátkem dráhy na ostrově Bali Zdroj: profimedia.cz

Boeing 737 největších indonéských aerolinek Lion Air se při přistávání na ostrově Bali netrefil na dráhu a skončil na mělčině v moři. Nepovedené přistání se obešlo bez obětí na životech, ale skoro dva tucty z více než stovky lidí na palubě utrpěly zranění.

V letadle bylo 101 cestujících a sedm členů posádky. Záchranáři museli převézt do nemocnic 22 zraněných, žádný však podle lékařů není v ohrožení života.

Zprvu se předpokládalo, že letoun přejel přistávací dráhu a sjel do moře; dráha je totiž netypicky umístěna tak, že na jedné straně začíná na linii břehu a na opačné vybíhá daleko do moře. Posléze aerolinky připustily, že stroj ke dráze ani nedoletěl a spadl do vody těsně před ní.

Příčina ještě není jasná, úřady nehodu vyšetřují. Počasí bylo dobré a letoun byl prakticky nový, dodaný loni. „Letadlo šlo na přistání, když jsem uviděl náhle se přibližující moře, až jsme nakonec do vody řachli,“ řekl agentuře AP jeden ze zraněných cestujících, Dewi. „Všichni cestující v panice křičeli, báli se, že utonou. Vylezl jsem nouzovým východem a plaval, než mi pomohli záchranáři.“

Podle šedesátileté cestující vyzpovídané místní televizí „nic nenasvědčovalo havárii, ale najednou jsme spadli do vody“. Trup se rozlomil, ale brzy se dočkala evakuace a ošetření drobných zranění.

Pochybná reputace

Lion Air je největší soukromou leteckou společností v Indonésii, její podíl na trhu činí 45 procent. V současnosti tyto aerolinky prudce expandují díky rozmachu letecké přepravy mezi 17 500 ostrovy země.

Nedávno si objednaly 234 letadel Airbus A320 za 18,4 miliardy eur (475 miliard korun), což představovalo rekordní zakázku v dějinách civilního letectví. O půldruhého roku dříve, v listopadu 2011, si stejná společnost objednala 230 letounů Boeing 737 za 21,7 miliardy dolarů (asi 430 miliard Kč). Tyto stroje mají být dodány v letech 2014 až 2026. A to aerolinky začínaly před 13 lety s jediným letounem.

Experti však neskrývali obavy, aby takový růst nebyl na úkor bezpečnosti, zvláště když Indonésii se nedostává dostatečně kvalifikovaných pilotů. Špatnou pověst firmy zhoršila i série dopravních nehod v letech 2002 až 2010 a aerolinky se ocitly mezi indonéskými společnostmi se zákazem létat do Evropské unii kvůli špatné bezpečnosti. Podle fanoušků letectví jsou prý místní blogy stále plné stížností pilotů na přepracovanost, údajně mizerné platy a na „nevolnické“ poměry.