Islámábád vyšle do ulic metařský vůz z Česka, čtvrtstoletí po jeho nákupu

Silniční ukazatele v pákistánském Islámábádu

Silniční ukazatele v pákistánském Islámábádu Zdroj: CC BY-SA 3.0; Khalid Mahmood, Wikimedia

Z jihoasijského Pákistánu přišla kuriózní zpráva s výraznou českou stopou. Úřady z metropole země Islámábádu oznámily, že uvádějí do provozu metařský vůz, který město v roce 1988 dovezlo z tehdejšího Československa, ale nikdy jej nepoužilo. Nehodil se totiž pro účely, pro které ho radní koupili.

Islámábádské technické služby za český stroj podle pákistánských médií před 27 lety zaplatily 12,5 milionu rupií (téměř tři miliony korun). Jenže pak prý zjistily, že vůz nefunguje v blátivých podmínkách, jak potřebovaly, ale je spíše vhodný pro čištění suchých silnic.

V současné době se však metařské auto dočká svého uplatnění. „Investovali jsme méně než jeden milion rupií (237 tisíc korun – pozn. red.), abychom jej s pomocí místního mechanika zprovoznili,“ konstatoval před pár dny šéf městské organizace Capital Development Authority Maroof Afzal. Podle něj stroj začne zametat hlavní tepny Islámábádu.

O jaký typ vozidla jde, úřady nezveřejnily. Na sklonku 80. let minulého století dodával speciální vozy upravené pro komunální služby severočeský výrobce nákladních automobilů Liaz. Metařskou nástavbu montoval na řadu 100/110, kterou vyráběl v letech 1974 až 1994.

Metařský vůz Liaz řady 110Metařský vůz Liaz řady 110 | Liaz.czIlustrační foto metařského vozu Liaz řady 110 (zdroj: Liaz.cz).

Z továrních linek dnes již zaniklého podniku sjíždělo v dobách jeho největší slávy v 70. a 80. letech tisíce vozidel ročně, přičemž automobilka exportovala do celého světa. Kromě tradičních odběratelů ve střední a východní Evropě to bylo i do východní Asie, Latinské Ameriky nebo do některých arabských států.

České stroje zatopí Pákistánu

Jak přežila města pád svých velkých fabrik