Na turecko-ruské roztržce může prodělat Gazprom, hoteliéři i aerolinie

Ilustrační foto ruských turistů

Ilustrační foto ruských turistů

Ochlazení vztahů mezi Tureckem a Ruskem po sestřelení ruského letounu může mít nepříjemné důsledky pro firmy z obou zemí. Rusko se loni stalo největším vývozcem do Turecka, hlavně surovin. Celková hodnota exportu dosáhla podle agentury Bloomberg 25 miliard dolarů (639 miliard korun), turisté z Ruska jsou navíc velmi důležití pro turecký cestovní ruch. Politické napětí se již projevilo na akciích Gazpromu či Turkish Airlines.

Ruský premiér Dmitrij Medveděv varoval, že incident může vést k zastavení řady společných projektů a k vyklizení pozic turecké produkce na ruském trhu, ministr zahraničí Sergej Lavrov posléze vyzval ruské občany, ať si případné cesty do Turecka rozmyslí.

„To, co je nezbytné nyní zdůraznit, spočívá v růstu teroristických hrozeb, které plynou z tureckého území, a to bez ohledu na případ, který se v útery odehrál,“ řekl Lavrov.

„Kritická masa teroristických jevů na tureckém území není podle našeho hodnocení nikterak menší než v Egyptě. Samozřejmě našim občanů nedoporučujeme, aby nyní s turistickými či jinými cíli cestovali do Turecka,“ poznamenal ministr.

Rusové přitom tvoří 12 procent všech turistů, kteří do Turecka loni zavítali. Populárnější je tato destinace jen u Němců. Zhoršení vzájemných vztahů se však nemusí dotknout jen cestovního ruchu, upozorňuje agentura Bloomberg.

Turecko je nejenom Rusy oblíbená prázdninová destinace, ale především druhý největší zahraniční odběratel Gazpromu. Ruský těžařský gigant pokrývá polovinu turecké spotřeby plynu a obě země začaly společně pracovat na projektu plynovodu Turkish Stream vedoucím mimo Ukrajinu.

Podle manažera moskevské společnosti Kapital Asset Managament Vadima Bit-Avragima však budoucí spolupráci na projektu může zhatit případný další nárůst napětí mezi oběma státy. Akcie Gazpromu se v úterý propadly o 4,2 procenta.

Podobně na tom byly cenné papíry největší ruské banky Sberbank, která v Turecku provozuje pobočku pod názvem Denizbank. Tureckou větev si v létě pochvalovala kvůli „výraznému“ růstu financování.

Aktuální události ale nesvědčí ani akciím technologické společnosti Yandex, jejichž hodnota klesla o 3,4 procenta. Yandex je známý hlavně díky svému internetovému vyhledávači, který má na tureckém trhu pětiprocentní podíl.

Čtěte komentář Terezy Spencerové:

Turecké společnosti jsou ale vývojem událostí zasaženy ještě více. Například hodnota společnosti Turkish Airlines se propadla o více než sedm procent a zaznamenala nejvýraznější ztrátu od srpna 2013.

Letos se přitom stala největší zahraniční leteckou firmou působící na ruském trhu, když navýšila počet letů do Ruska o 16 procent.

Vývoj akcií Turkish Airlines

Ještě více ztratila pivovarnická společnost Anadolu Efes Biracilik & Malt Sanayii, konkrétně 7,6 procenta. Před čtyřmi lety koupila od SABMiller její východoevropskou divizi zahrnující Rusko, přičemž právě tato země se na obratu firmy podílí z 15 procent.