Nepálci po návratu ze zahraničních studií oživují byznys

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Třicetiletý Manish Shrestha z Káthmándú se vrátil do Nepálu po skoro deseti letech práce v reklamní agentuře ve Spojených státech. Se svým kolegou Kreeti Shakyou společně založili vlastní kreativní grafickou firmu a pojmenovali ji Kazi Studios. On a další jemu podobní mladí Nepálci vzdělaní na Západě mění tvář nepálského byznysu.

„Na začátku bylo těžké přežít na trhu, kde všechnu práci tvoří reklamky,“ vzpomíná Shrestha. „Teď se to ale mění a klientů nám přibývá,“ říká.

Další mladý podnikatel Amun Thapa (25) provozuje internetový obchod sastodeal. com. Obchodování přes internet však podle jeho slov v Nepálu ještě příliš kořeny nezapustilo. Firma začínala vloni a nabízela menu dvou restaurací a dva výrobky. Dnes je na sastodeal.com, jakési nepálské verzi populárního amerického serveru Groupon, k nalezení 150 produktů a služeb.

Thapa vystudoval marketing a spotřebitelskou psychologii v USA. Nyní chce expandovat do dalších měst, především druhého největšího města horského státu – Pokhary.

Amit Agrawal vytvořil službu Sparrow SMS v březnu 2010 pod hlavičkou Janaki Technologies. Jde o systém využívání SMS zpráv v různých odvětvích. „Chceme, aby lidé SMS zprávy více využívali v každodenním životě,“ říká Agrawal, šéf Janaki Technologies. Firma má klienty v Bruneji, Maledivách, Brazílii a USA.

Ale ne všichni mladí podnikatelé jsou zaměření čistě na byznys. Například Subechhaya Basnet se po dokončení MBA v Německu rozhodla založit obchod s organickými potravinami. Tak vznikl Kheti Bazaar.

Obyvatelé Káthmándú do něj chodí nakupovat organická jablka, rýži a fazole z Jumly, pomeranče z Phidimu, čočku z Panchtaru a různou sezonní zeleninu z Bhaktapuru a Dhulikelu.

Kromě domácího trhu Basnet i vyváží – čočka, rýže a med míří do Singapuru. Každý den obchod dodá v průměru 70 kilogramů potravin.

Káthmándú - autoři jsou členy sítě GlobeReporter.org