Nepálci po návratu ze zahraničních studií oživují byznys

„Na začátku bylo těžké přežít na trhu, kde všechnu práci tvoří reklamky,“ vzpomíná Shrestha. „Teď se to ale mění a klientů nám přibývá,“ říká.
Další mladý podnikatel Amun Thapa (25) provozuje internetový obchod sastodeal. com. Obchodování přes internet však podle jeho slov v Nepálu ještě příliš kořeny nezapustilo. Firma začínala vloni a nabízela menu dvou restaurací a dva výrobky. Dnes je na sastodeal.com, jakési nepálské verzi populárního amerického serveru Groupon, k nalezení 150 produktů a služeb.
Thapa vystudoval marketing a spotřebitelskou psychologii v USA. Nyní chce expandovat do dalších měst, především druhého největšího města horského státu – Pokhary.
Amit Agrawal vytvořil službu Sparrow SMS v březnu 2010 pod hlavičkou Janaki Technologies. Jde o systém využívání SMS zpráv v různých odvětvích. „Chceme, aby lidé SMS zprávy více využívali v každodenním životě,“ říká Agrawal, šéf Janaki Technologies. Firma má klienty v Bruneji, Maledivách, Brazílii a USA.
Ale ne všichni mladí podnikatelé jsou zaměření čistě na byznys. Například Subechhaya Basnet se po dokončení MBA v Německu rozhodla založit obchod s organickými potravinami. Tak vznikl Kheti Bazaar.
Obyvatelé Káthmándú do něj chodí nakupovat organická jablka, rýži a fazole z Jumly, pomeranče z Phidimu, čočku z Panchtaru a různou sezonní zeleninu z Bhaktapuru a Dhulikelu.
Kromě domácího trhu Basnet i vyváží – čočka, rýže a med míří do Singapuru. Každý den obchod dodá v průměru 70 kilogramů potravin.
Káthmándú - autoři jsou členy sítě GlobeReporter.org