Tata Group chce v Indii za osm miliard dolarů stavět silnice či letiště

Přerušení dodávek menšího rozsahu však v Indii nastávají takřka denně, což vyvolává opakované pouliční protesty. Energetický deficit dosahuje v Indii ve špičce 12 procent.

Přerušení dodávek menšího rozsahu však v Indii nastávají takřka denně, což vyvolává opakované pouliční protesty. Energetický deficit dosahuje v Indii ve špičce 12 procent. Zdroj: ctk

Minimálně osm miliard dolarů plánuje investovat do výstavby nových silnic nebo letišť v Indii šéf koncernu Tata Group Cyrus Mistry. Spoléhá přitom na to, že po jarních volbách vznikne v zemi stabilní vláda, která urychlí výdaje na stavební projekty. Indie nutně potřebuje investovat do své zaostalé infrastruktury řádově desítky miliard dolarů.

Pětačtyřicetiletý Mistry, jenž nastoupil do funkce v prosinci 2012 po dvacetiletém panování Ratana Taty, chce podle zdrojů agentury Bloomberg v rámci koncernu rozvíjet tři společnosti zaměřené na developerské projekty a budování infrastruktury.

Plán se týká firem Tata Housing Development, Tata Projects a Tata Realty and Infrastructure (TRIL). Jen posledně jmenovaná společnost by měla v příštích pěti letech utratit 227 miliard rupií (kolem 3,7 miliardy dolarů) do výstavby dálnic, letišť, hotelů nebo rozvoje městské dopravy.

Iniciativa skupiny Tata, která ovládá mimo jiné britskou automobilku Jaguar Land Rover, podtrhuje naděje dalších indických podnikatelů, že vzrostou státní výdaje na infrastrukturu a urychlí se schvalování projektů po vytvoření nové indické vlády. Ta má vzniknout po volbách v polovině května.

Firmu založil podnikatel Jamsetji Tata v roce 1868
Rodinný konglomerát Tata v současnosti ovládá přes sto firem ve více než stovce zemí celého světa, které podnikají ve strojírenství, energetice, IT technologiích, ve službách nebo chemickém průmyslu. Dohromady zaměstnávají víc než 540 tisíc lidí. Příjmy celé skupiny za poslední fiskální rok 2012/2013 přesáhly 96 miliard dolarů. Téměř 63 procent tržeb firma generuje v Indii, kde mimo jiné vyrábí nákladní i osobní automobily, autobusy nebo produkuje čaj.

„Mistry vidí v tomto sektoru fenomenální příležitost,“ prohlásil šéf indické pobočky investiční firmy Dalton Strategic Partnership UR Bhat. Podle něj jde o přirozené rozšíření možností skupiny. „Tata má finanční sílu ucházet se o největší projekty,“ dodal.

Indie potřebuje investovat do roku 2030 přes dva biliony dolarů do městské dopravy, bytových i kancelářských projektů a celé infrastruktury, kterou Světové ekonomické fórum řadí pod úroveň Namibie a Guatemaly, tvrdí studie společnosti McKinsey.

Hlavní ekonomický poradce Tata Group Siddhartha Roy předpokládá, že v letech 2012 až 2017 výstavba nové infrastruktury spolkne 41 miliard rupií (668 milionů dolarů), přičemž téměř polovinu této částky poskytne soukromý sektor.