Uzavírky hranic kvůli imigrantům komplikují dovoz. Dopravci se obávají dalšího vývoje

Uprchlíci na hranicích (ilustrační foto)

Uprchlíci na hranicích (ilustrační foto) Zdroj: CTK

Nákladní doprava v oblasti střední a východní Evropy začíná pociťovat první potíže s hraničními uzavírkami a kontrolami. Zatím nejde o nic zásadního, o to větší jsou ale na trhu obavy z budoucího vývoje.

Například potravinářské firmě Hamé neprojel ze Srbska kamion s paprikou a musel se vrátit. Firma se proto se smluvními dopravci snaží problematická místa objíždět. „Kdyby se to dělo v masivnější míře, tak to zdraží dopravu a zkomplikuje naši výrobu, která je přesně naplánovaná,“ řekl mluvčí Hamé Petr Kopáček. Podle něj je navíc zelenina výrazně citlivá na časové průtahy v dopravě.

Na srbsko-maďarské hranici váznou i kamiony s řeckým ovocem. „Nabírají ztrátu den až dva,“ uvedla mluvčí obchodů Billa Lucie Borovičková. Státní veterinární správa zase vydala varování pro cesty přes srbsko-chorvatskou hranici, která je pro náklady z velké části uzavřená, pro dovoz veterinárního zboží přitom nefunguje ani jeden přechod. Pro vývoz živých zvířat zůstala v provozu jediná chorvatská veterinární stanice. „Situace není zcela přehledná a rychle se vyvíjí,“ uvedl mluvčí SVS Petr Pejchal.

Situace se ale začíná komplikovat i v rámci schengenského prostoru, policie se na hranicích zaměřuje především na dodávkové vozy. „Obnovené hraniční kontroly jsou zásahem do našich procesů především na hranicích mezi Maďarskem a Slovenskem směrem z Maďarska a dále na hranicích s Německem,“ uvedla majitelka sítě výdejních míst Zásilkovna Simona Kijonková. Zdržení podle ní v některých dnech trvá i několik hodin a řidiči tak musejí vyrážet na trasu dříve.

Česmad: Agresivita roste
Řidiči nákladních aut se podle sdružení Česmad Bohemia stále častěji potýkají s agresivitou uprchlíků, kteří se snaží dostat do nákladového prostoru. „Panují důvodné obavy, aby se situace nezvrhla v hon na řidiče jako na trase Calais–Dover, kde státní úřady nejsou schopny zabránit migrantům v nelegálním vnikání do nákladních vozidel a zajistit jejich bezpečnost, ale trestají řidiče, jako by oni, bez jakékoli možnosti a pravomoci použít silových prostředků, mohli sami situaci vyřešit,“ píše Česmad v prohlášení.

Zatím jen se zpomalením provozu se potýkají kamionové firmy při cestách do Německa, kde si policie po přejezdu hranic vybírá vozy ke kontrole. „Velká komplikace by nastala, pokud by se kontrola zpřísnila a byla například prováděna fyzická kontrola všech nebo převážné většiny nákladních vozidel,“ říká obchodní ředitel Bohemia Cargo Jiří Šindler. Podle mluvčího sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe se ale může situace během několika dní zdramatizovat, což by prý uvrhlo sektor o desetiletí zpět.

Kromě komplikací se ale v souvislosti s uprchlíky objevuje i naděje, že příchozí by mohli doplnit prořídlé stavy českých řidičů. Těch podle Česmadu chybějí tisíce. „V České republice došlo k vylidnění této pozice, proč se tedy nepoohlídnout mezi imigranty,“ položil řečnickou otázku středoevropský šéf autobusové Arrivy Radim Novák. S Felixem se ale shodují, že jde spíše o naději pro vzdálenější budoucnost, neboť příprava řidiče je dlouhodobý a náročný proces. Příkladem je Británie, kde je profese řidiče téměř výhradně doménou přistěhovalců.