Výrobci luxusu zažívají prokletý rok

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Petr Topic, Mlada fronta

Když v září zaplavili demonstranti hongkongské ulice, výrobci luxusního zboží zaskřípali zuby. Tento rok již poněkolikáté. Půldruhého roku trvající kampaň proti rozdávání drahých dárků představitelům veřejné správy v Číně si na výrobcích drahých hodinek či kabelek stále vybírá svoji daň. A březnová anexe Krymu Ruskem, která vyvolala politický rozchod Moskvy a Západu, vedla k poklesu výjezdů bohatých Rusů za nákupy luxusu do Evropy.

Situace v Hongkongu je velmi znepokojující. Podle analytika Jona Coxe z Kepler Cheuvreux se v bývalé britské kolonii prodají každé páté švýcarské hodinky. Hongkong ekonomicky roste především díky svému postavení nákupní víkendové destinace pro turisty z pevninské Číny. Jeho význam ale zvyšuje nulová dynamika na evropském trhu, kde zájem o švýcarské hodinky posledních šest let stagnuje.

Důležitost čínských spotřebitelů pro luxusní značky dokládá studie poradců z Bain & Company. Ta spočítala, že čínští nakupující již tvoří 29 procent globální klientely luxusních značek. Američané zaostávají s 22 procenty, následovaní Evropany s odstupem jednoho procentního bodu.

Týden protestů a dvouprocentní propad

Den po začátku protestů v Hongkongu snížil Cox z Kepler Cheuvreux odhad růstu globálních prodejů švýcarských hodinek z 5,5 na 3,5 procenta. Dvě procenta je přitom průměrný roční růst za posledních třicet let. Necelý týden po začátku protestů oznámil Tag Heuer, že propustí 46 zaměstnanců včetně manažerů.

Na problémy již negativně reagují akcie hodinářských firem. Cenné papíry švýcarského Richemontu, který vlastní značky Jaeger-LeCoultre and Vacheron Constantin, spadly od začátku roku o 12 procent. Swatch Group, která vyrábí 21 procent všech švýcarských hodinek, zažila letos akciový pád téměř o 25 procent.

Zdeněk Pečený: Luxus bez loga