Zákon o minimální mzdě dusí firmy byrokracií, přiznala Merkelová

Angela Merkelová

Angela Merkelová Zdroj: ctk

Konzervativní unie CDU/CSU kancléřky Angely Merkelové chce změnit zákon o minimální mzdě, který v Německu platí teprve od začátku letošního roku. Strana tvrdí, že zákon způsobuje nadměrnou byrokratickou zátěž především malým firmám. Kritizují jej ale i čeští a polští dopravci, kteří si stěžují, že podle jeho ustanovení musí řidičům za dobu jízdy na německém území vyplácet německou minimální mzdu 8,50 eura (235 korun) za hodinu.

„Po třech měsících platnosti zákona se na to podíváme a zvážíme, kde musíme ubrat byrokracii,“ řekla rozhlasové stanici Deutsche Welle Merkelová. „Samozřejmě, že nechceme trvalou byrokratickou zátěží ztěžovat život zrovna malým firmám,“ doplnila.

Podle německých hospodářských svazů se právě malé podniky obtížně vyrovnávají s byrokratickými povinnostmi, které přineslo zavedení minimální mzdy. Firmy totiž musejí úřadům přesně dokládat pracovní výkazy zaměstnanců, aby prokázaly, že měsíční mzda zakotvená v pracovní smlouvě odpovídá alespoň částce 8,50 eura za hodinu. Zatímco u velkých společností se o tuto novou povinnost starají velká účetní oddělení, malé firmy obvykle nemají zaměstnance, které by pro tuto činnost mohly uvolnit.

Kritika zavedení minimální mzdy v Německu zaznívá i z Česka a Polska. Podle německého ministerstva práce se totiž minimální mzda vztahuje na všechny zaměstnance, kteří vykonávají práci na území Německa, tedy i na řidiče dopravních firem, kteří jsou zaměstnáni v zahraničí a Německem jen projíždějí. Čeští a polští dopravci se obávají, že by to pro ně znamenalo takový nárůst nákladů, že by jim hrozil bankrot.

Výjimkou mají aerolinie

Na dodržování minimální mzdy u zahraničních řidičů dohlížejí celníci. Podle ministerstva financí musejí dopravci předem dávat německé celní správě přehled plánovaných cest svých vozidel. Celníci následně budou při kontrolách řidičů ověřovat, zda podle plánu mají být na německém území. Budou také vyžadovat od řidičů pracovní smlouvu s uvedenou výší platu, aby se přesvědčili, že odpovídá německé minimální mzdě.

Pokud by zahraniční zaměstnavatelé vypláceli svým zaměstnancům za dobu jejich práce v Německu méně než 8,50 eura za hodinu, hrozí jim podle ministerstva práce pokuta v řádu desítek tisíc eur. Výjimku z tohoto ustanovení podle ministerstva práce mají pouze zaměstnanci aerolinek, kteří přelétají nad německým územím.

Německo prý porušuje princip volné dopravy

Polský logistický svaz TLP se už minulý týden obrátil na Evropskou komisi se žádostí, aby prověřila, zda je toto opatření německého zákona o minimální mzdě v souladu s unijním právem. Podle prezidenta svazu Macieje Wronského je takové ustanovení diskriminační, protože ho žádná jiná evropská země neuplatňuje.

Stejného názoru je i české sdružení dopravců Česmad Bohemia. Jeho mluvčí Martin Felix televizi ARD řekl, že Německo porušuje evropský princip volné dopravy. Podle něj Německo zákonem o minimální mzdě nepřijatelným způsobem zasahuje do vztahů mezi zaměstnanci a firmami v zahraničí.

V České republice se od ledna zvýšila měsíční minimální mzda na 9200 korun, což odpovídá 55 korunám na hodinu. Zavedení plošné minimální mzdy v Německu prosadila sociální demokracie (SPD), která je koaličním partnerem CDU/CSU. V minulosti úroveň nejnižších platů v některých odvětvích určovaly dohody odborů se zaměstnavatelskými svazy. Úroveň minimální mzdy se tak lišila podle oborů i podle spolkových zemí.

Od začátku roku mají všichni zaměstnanci v Německu nárok na 8,50 eura za hodinu, výjimka se vztahuje pouze na učně a studenty připravující se na zaměstnání a na dlouhodobě nezaměstnané v prvním půlroce po nástupu do první práce.