Recenze filmu: Tenet přehlcuje smysly i mozek, chybí mu však srdce

Letošní filmová sezona se zatím musela obejít bez blockbusterů, velkorozpočtové akce producenti do polozavřených světových kin radši nepustili. Na novinku Christophera Nolana Tenet, která se jako jediná z amerických velkofilmů držela své letní premiéry, se tak čekalo o to nedočkavěji. Měsíc po původním datu premiéry a jen ve vybraných zemích včetně Česka do kin konečně dorazila, aby do kinosálů nahnala lidi hladové po dechberoucí akci.

Té Tenet díky víc než 200milionovému rozpočtu nabízí ve svých dvou a půl hodinách dostatečně. Podkresluje ji neustálým přesunem mezi městy a kontinenty, až to vypadá, že si Nolan točil svou verzi bondovky. Jeho agent s povolením zabíjet a úkolem zachránit svět před katastrofou „horší než nukleární holocaust“ je bezejmenný Američan ve stoickém podání Johna Davida Washingtona. Protagonista kombinuje Bondův šatník a jízlivý verbální styl s fyzickou zdatností Ethana Hunta a žije ve světě, který ovládají bohatí zločinci a v němž se o tajných plánech diskutuje v restauracích a ve veřejné dopravě.

Jak se dá od autora Počátku a Interstellaru čekat, drahý a technicky dokonale zhotovený mainstreamový spektákl zamotávají záměrně komplikované hry s časem, tentokrát v podobě inverzní entropie, která do přítomnosti vrací předměty i osoby z minulosti, pohybující se k tomu pozpátku. I když díky nim Tenet vypadá velmi cool, Nolanova nová časoprostorová fantazie příliš nepřispívá k tomu, aby jeho film působil tak seriózně jako ty předchozí. Zvlášť když tu hrdinové musejí mluvit, jako by si opakovali učivo fyziky, přičemž Nolan zároveň počítá s tím, že časovým paradoxům nebudeme rozumět.

Akci neustále dramatizuje výrazný hudební doprovod, který místo Hanse Zimmera obstaral jeho kamarád Ludwig Göransson, naddimenzovaný zvuk ovšem dost znepříjemňuje sledování filmu v Imaxu, pro jehož plátno je určen především. Novince přeplňující smysl i mozek chybí zastřešující myšlenka, co hůř, chybí jí i srdce. City postavy dámy v nesnázích, kvůli níž Protagonista (hlavní hrdina) nesmyslně ohrožuje misi, i přes všechnu snahu Elizabeth Debickiové neproniknou přes dunící hlukovou stěnu. Brzkou radu hlavnímu hrdinovi, aby se věci nesnažil pochopit, ale radši si je procítil, je tedy těžké následovat.

Tenet (akční thriller, USA, Británie 2020, 150 min.)

Režie a scénář: Christopher Nolan
Hrají: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debickiová, Kenneth Branagh