Investiční newsletter: Vysedávání u brokerské platformy škodí hodnotě investic

Investování na akciových trzích v představách umělé inteligence Midjourney

Investování na akciových trzích v představách umělé inteligence Midjourney Zdroj: E15/Midjourney

Investovat či obchodovat nebylo nikdy snazší. Na otevření účtu u některého z online brokerů stačí pár minut u počítače či smartphonu a člověk může začít prostřednictvím elektronické platformy levně nakupovat či prodávat akcie, burzovně obchodované fondy, CFD, měny či komodity prakticky po celém světě. Příliš snadný přístup na finanční trhy však nemusí být až tak výhodný, jak by se na první pohled mohlo zdát.

„Mnohem snazší přístup k široké škále produktů včetně těch s významnými riziky a hrozbou značných ztrát může vést k riskantnějšímu obchodnímu chování,“ napsal ve svém lednovém reportu evropský regulátor finančních trhů European Securities and Markets Authority.

K odběru investičního newsletteru, který do e-mailových schránek chodí každé pondělí dopoledne, se můžete přihlásit zde. Nejnovější vydání newsletteru najdete vždy zde.

Blikající čísla a grafy na online platformách mohou svádět investory k tomu, aby nakupovali a prodávali akcie či jiné cenné papíry častěji, než by bylo vhodné. Týká se to nejen nezkušených začátečníků, ale také protřelých matadorů. Z člověka, jenž si obchodní účet zřídil za účelem dlouhodobého investování, se tak snadno může stát spekulant snažící se vydělat na krátkodobých pohybech kurzů. Výsledkem může být velká ztráta. 

VÝVOJ POČTU KLIENTŮ NOVÝCH DIGITÁLNÍCH MAKLÉŘSKÝCH PLATFOREM (TAKZVANÝCH NEOBROKERŮ) A JEJICH PODÍLU NA CELKOVÉ POPULACI UKAZUJÍ NÁSLEDUJÍCÍ GRAFYPramen ESMA

Ke spekulativnímu chování se navíc leckdy snaží klienty pobízet sami brokeři. Například britský dohledový úřad Financial Conduct Authority (FCA) loni v listopadu vyzval makléřské firmy, aby přehodnotily, jak jsou jejich platformy naprogramované. FCA měl na mysli zejména různé prvky takzvané gamifikace, tedy například neustále se zobrazující notifikace o dění na trzích či odměny a pochvaly za realizované obchody.

„FCA zjistil, že u spotřebitelů využívajících aplikace s takovými prvky je pravděpodobnější, že budou investovat do produktů přesahujících jejich rizikový apetit,“ uvedl regulátor. Za zmínku stojí, že na gamifikaci v minulosti postavila svůj rozmach populární americká platforma Robinhood. Britský dohledový úřad dokonce uvedl, že podle jeho výzkumu se někteří klienti vystavení platformám s prvky gamifikace chovají jako gambleři.

Zajímavostí je, že zatímco v dnešní době mohou k rizikovému chování na burzách svádět platformy v počítači či aplikace v mobilu, v dobách dávno před vznikem internetu byla „nepřítelem“ zodpovědného investora mimo jiné snadná dostupnost sídla burzy.

Na příkladu burzovní horečky, která se na konci devatenáctého století týkala výrobců jízdních kol a příslušenství, to ukázali britští profesoři William Quinn a John D. Turner, kteří se bublinám a mániím na finančních trzích dlouhodobě věnují. Podle propočtů obou akademiků během burzovní bubliny nejčastěji obchodovali a ve výsledku nejvíce peněz prodělali lidé, kteří disponovali značným jměním, dostatkem volného času a bydleli poblíž budovy birminghamské burzy. 

Na základě zkušeností z devatenáctého století či závěrů soudobé analýzy FCA si může moderní investor položit otázku, zda by nebylo lepší si brokerskou aplikaci do mobilu raději neinstalovat. Pokud je neustále na dosah, může svádět k příliš častému kontrolování dění a vést k nutkání zadávat zbytečné, příliš rizikové a nakonec ztrátové obchody.

V případě platformy v počítači zvažte, zda se do ní nepřihlašovat méně často – většinou není důvod kontrolovat pohyby na trzích každou hodinu, či dokonce minutu po minutě. Krokem správným směrem, za který vám vaše portfolio možná poděkuje, může být i omezení sledování různých investičních influencerů na sociálních sítích.