Jaroslav Krejčí: Akcie výrobců grilů prudce spadly. I tak je lepší se jim nadále vyhýbat

Prodejci grilů měli během pandemie žně. Boom však opadl a jejich akcie padají o desítky procent.

Prodejci grilů měli během pandemie žně. Boom však opadl a jejich akcie padají o desítky procent. Zdroj: Pinterest

Když loni v létě vstupovali na newyorskou burzu výrobci grilů Weber a Traeger, varoval jsem před nákupem jejich akcií. Přibližně rok od primární veřejné nabídky se ukazuje, že varování bylo správné.

„… dá se říci, že vývoj hospodaření firem Weber a Traeger před příchodem koronaviru nabádá investory k opatrnosti. Tempa růstu tržeb byla mnohem pomalejší než během pandemie. V účetním roce 2019 tržby Weberu dokonce klesly o tři procenta, firma Traeger byla mírně ztrátová,“ napsal jsem před rokem v komentáři.

Jako důvod, který tehdy měl investory od cenných papírů obou firem odradit, bylo i jejich poměrně vysoké ocenění. Například akcie společnosti Weber šly na burzu za zhruba 40násobek čistého zisku v předchozích dvanácti měsících. Navíc byla (a stále je) poměrně dost zadlužená.

„Ve výsledku tak může být lepší zůstat u samotného grilování a do burzovních ,grilovacích‘ aktivit se alespoň zatím nepouštět. Jiných a zajímavějších investic je na burze i při mnohdy rekordních cenách akcií dostatek,“ uzavřel jsem před rokem komentář.

Na burzu šly akcie společnoti Weber za cenu 14 dolarů za kus. V závěru minulého týdne byl kurz už jen 9,34 dolaru, tedy o třetinu níž. A například podle serveru Marketwatch je v současnosti průměrná cílová cena analytiků 4,29 dolaru.

Ještě hůře se vedlo od IPO, které proběhlo loni v červenci, akciím firmy Traeger. Investoři je upisovali po 18 dolarech za kus, páteční závěrečný kurz byl už jen 2,84 dolaru, tedy dokonce o 85 procent níž. 

Obě firmy jsou podobný případ jako třeba výrobce cyklotrenažérů Peloton, poskytovatel softwaru pro videokonferenční hovory Zoom Video či různé e-commerce firmy. Tyto podniky zažívaly během období pandemie obrovský boom. V případě obou výrobců grilů a souvisejících produktů výrazně vzrostla v období covidu poptávka po jejich výrobcích, jelikož lidé trávili více času doma.

Tento jednorázový efekt však vypršel – kdo chtěl, ten si nový gril loni či předloni koupil. Navíc na ochotě spotřebitelů utrácet se odráží vysoká inflace a obavy z recese. Nejspíš se přinejmenším v USA projevila i vlna veder, což trávení volného času a postávání u rozpáleného grilu na zahradě příliš nepřálo.

Firmě Weber vzrostly tržby v roce 2021 o 30 procent na rekordní dvě miliardy dolarů. Analytici však neočekávají, že by se tržby na tuto úroveň dokázaly letos či v nejbližších třech letech vrátit. Firmě Traeger letos zatím klesly prodeje o 30 procent, více než během krize v roce 2008. Do toho obou firmám rostou náklady, na což už zareagovaly úspornými opatřeními. V případě Weberu je problémem i vysoké zadlužení.

Doporučení tak zůstává stejné jako před rokem. Lepší je zůstat u samotného grilování a investiční příležitosti hledat jinde. Po letošních propadech cen akcií je zajímavě oceněných, a hlavně ziskových firem na burzách dostatek.