Vladimír Holovka: Stále evidujeme nadprůměrný zájem o akciové investování

.

. Zdroj: Shutterstock

S vedoucím obchodního oddělení XTB Online Trading Vladimírem Holovkou jsme pohovořili o letošním turbulentním roce pro trhy a také o tom, jak jej zatím tato brokerská společnost zvládá. Co svým klientům nabízí a po čem je dnes největší investorská poptávka?

Jak vy, jakožto přední brokerský dům, zvládáte aktuální pracovní režim, a jak Vás ovlivňují různá zdravotnická opatření? 

Od jara tohoto roku se prakticky celá společnost přesunula na režim home office. Vyžaduje to samozřejmě celou řadu změn, abychom dokázali plynně komunikovat a koordinovat naše činnosti i takto vzdáleně. Naše služby jsou primárně online, proto když jsme tento přesun realizovali, tak jsme nemuseli podstupovat riziko výpadku pracovních sil z důvodu onemocnění nebo karantény. Tím pádem i nadále dokážeme obsluhovat naše klienty ve stejné míře.

V tomto roce jsme byli svědky extrémních tržních výprodejů. Jak to zvládali investoři?

Na jaře se psaly další zajímavé kapitoly do investičních dějin. Tak hluboké a rychlé propady akciových trhů svět asi neviděl. V rámci minulé finanční krize byly propady možná o něco hlubší, ale trvaly řádově několik měsíců, ale tentokráte podobné propady proběhly v řádu několika málo dní. To možná způsobilo, že řada investorů vlastně ani nestihla řádně zareagovat, a tedy než si stačila vyhodnotit situaci, tak už jim portfolia hlásila -20 i -30 %, což bylo opravdu hodně. Naštěstí se trhy díky podpoře vlád a centrálních bank relativně velmi rychle uklidnily, a naopak ukázaly mimořádně rychlý návrat. Ačkoliv bylo hodně investorů, kteří během těch extrémních výprodejů neudrželi svá portfolia a realizovali významné ztráty, tak naopak možná ještě více investorů nakupovalo levné akcie za volný kapitál. To se nakonec ukázalo jako velmi dobrá strategie, protože takovéto události nabízejí trhy jednou za několik let. Toho si všimla i možná méně zasvěcená investorská veřejnost a začala toho hojně využívat – i proto jsme během těchto kritických týdnů evidovali rekordní zájem o akciové investice a ohromný příval nových zájemců.

Byli jste na takovýto nápor připraveni?

Zpětně mohu zhodnotit, že jsme to zvládli skvěle. Bylo to i díky tomu, že jsme roky předtím systematicky pracovali na digitalizaci a optimalizaci automatických procesů, kde to jen šlo. Ačkoliv jsme v prostředí, které je charakteristické svou silnou regulací, a tedy v první řadě musíme vždy vyhovovat těmto požadavkům, tak náš proces je na naší straně i na straně klienta maximálně jednoduchý a rychlý. To nám umožnilo i v těch nejexponovanějších momentech, kdy byl nápor nových zájemců více jak desetinásobný, vyřizovat nové žádosti o účet tak, že jsme měli čekací dobu jeden maximálně dva dny. U konkurentů, kteří ještě fungují ještě na tradičních papírových formách smluv, to byly zpravidla týdny.

Jak se změnily potřeby investorů a obchodníků od poslední finanční krize před více než 10 lety?

Osobně eviduji znatelný vývoj jednotlivých investičních generací. Například pamatuji, že před těmi 10 lety lepší investor musel mít více monitorů, více analytických zpráv a více různých dalších technických indikátorů. Dnes naopak žijeme v informační přesycenosti, a proto stávající investoři jsou naopak minimalisté. Nepotřebují několik monitorů, když mají jednu mobilní aplikaci, nepotřebují studovat tisíce různých zdrojů, když mají ten správný zdroj informací pro své rozhodnutí a nepotřebují mít přehled o desítkách trhů z celého světa, když jim stačí vnímat jenom pár vybraných investičních titulů. Dalším takovým znakem, který investoři zajisté ocenili, je znatelný pokles nákladů spojených s obchodováním a investováním. Zjednodušeně by se dalo říci, že za posledních 10 let náklady klesly na 1/10. Posledním bodem, který jsem už také trochu zmínil, je všeobecný rozvoj technologií, které usnadňují investorovi proces rozhodování, nebo i řízení samotného portfolia.

Zmínil jste technologie. Jak se promítl rozvoj těchto technologií do života běžného investora nebo obchodníka na burze?

V první řadě je to v dostupnosti informací. Já si pamatuji, že například v roce 2005 bylo žalostně málo dostupných informací o tom, jak vůbec investovat nebo obchodovat na finančních trzích. Zároveň zpravodajství bylo k dispozici jen profesionálům, a to ještě za velmi drahé poplatky. Dnes si každý může zdarma sledovat vybrané informační zdroje přes Twitter nebo Facebook a má relevantní informace rychlostí zlomku vteřiny. A když už jsme u té rychlosti, tak věřím, že zkušení investoři zaznamenali za poslední dekádu významný posun v rychlosti exekucí svých pokynů. Již jsou pryč ty doby, kdy se volalo brokerovi po telefonu, nebo kdy Vám online aplikace spárovala Váš požadavek za řádově jednotky sekund. Nyní máte vše zrealizované v řádu milisekund, například průměrná rychlost vyřízení objednávek XTB se nyní pohybuje okolo 11 milisekund, což znamená, že než stihnete jednou mrknout, tak my Vám zvládneme zrealizovat téměř 20 objednávek po sobě. I toto extrémní zrychlení přináší investorům úspory v podobě minimalizace tzv. skluzů v plnění. Ale zpět k běžnému investorovi. Pro něj je důležité, že má přehled svého portfolia v mobilní aplikaci a kdykoliv a rychle může s tímto portfoliem operovat. Z našich statistik vyplývá, že téměř polovina všech obchodů již probíhá pomocí mobilních aplikací.

O co nyní mají investoři největší zájem?

Stále evidujeme nadprůměrný zájem o akciové investování. Pokud bych to měl trochu blíže specifikovat, tak je to konkrétně zájem o technologické tituly jako jsou Apple, Facebook, Google, nebo Tesla. Dalším takovým pokračujícím trendem je tzv. indexové investování pomocí ETF, kde si investor nevybírá konkrétní tituly, ale investuje do trhu jako celku a předpokládá, že v rámci diverzifikace dosáhne rizikově očištěného slušného a trvalého výnosu. Základem tohoto přístupu je pravidelnost takovýchto investic. V neposlední řadě další zajímavou skupinou jsou komodity, a to například vzácné kovy nebo energetické komodity. Investoři vyhledávají například zlato a stříbro právě z obav budoucí inflace díky stimulům centrálních bank. Další stále žádanou komoditou je ropa, která se po svém extrémním výprodeji v první polovině tohoto roku stále těší zájmu nejen drobných investorů.

V čem považujete služby XTB za unikátní?

Jednak v technologii, kde se snažíme, aby náš klient měl co nejsnazší cestu k tomu, co zrovna potřebuje. V dnešní době není obtížné vytvořit ultra-sofistikované řešení, ale naopak výzvou je klientovi nabídnout uživatelsky snadnou a přívětivou aplikaci, která mu ale intuitivně splní vše, co právě potřebuje. Další rovinou služeb jsou naše aktivity v oblasti bezplatného vzdělávání pro širokou veřejnost. Spolupracujeme s celou řadou lokálních i globálních externích edukátorů, kteří předávají své know-how, jak obchodovat a investovat. Podle těchto videokurzů a různých psaných materiálů a knih se mohou nejen začátečníci postupně vzdělávat v problematice finančních trhů. A asi poslední a nejčerstvější unikátností je, že jsme od začátku tohoto měsíce nastavili trvale bezpoplatkové obchodování akcií a ETF instrumentů.

Jak je možné, že můžete svým klientům nastavit nulové poplatky? Nebo to má nějaký háček?

Háček to skutečně nemá, na rozdíl od některých jiných brokerů nenavyšujeme tzv. spready na akciích, nebo na jiných instrumentech. Jediné, co jsme nastavili, tak je horní limit měsíčního obratu 100 000 EUR, což je pro 97 % našich klientů dostatečný prostor. A dovolit si to můžeme proto, že nejsme primárně akciový broker, ale máme nějakou standardní poplatkovou strukturu u jiných instrumentů, jako jsou komodity, forex, pákové akciové indexy atd. Navíc exekuční poplatky na akciích jsou dnes relativně tak malé, že to pro nás nejsou nějaké závratné ztráty a počítáme i s tím, že u nějakého nenulového procenta akciových investorů dříve nebo později proběhne i nějaký obchod na instrumentu se standardním poplatkem.

Je něco, co byste poradil investorům, aby ve stávající době obstáli?

Různé výzkumy chování investorů nám ukazují, že si často s námi hlava dělá, co chce. Proto bych všem doporučil si jasně formulovat svoji investiční nebo obchodní strategii (ideálně na papír) a poté se jí držet. Nenechat se nejasným našeptáváním tržního šumu zviklat a opustit tuto stanovenou strategii. Věřím, že toto se v dlouhém horizontu vyplatí více než přelétávat z jedné strategie na druhou. S tím souvisí kontinuální a nikdy nekončící vzdělávání. Paradoxně se setkávám s tím, že ti investoři, u kterých byste řekli, že už žádné studium nepotřebují, věnují svému sebevzdělávání několikanásobně více času a energie, než úplní začátečníci. Vladimír HolovkaVladimír Holovka | X-TRADE BROKERS DOM MAKLERSKI SPOLKA AKCYJNA

Vladimír Holovka je vedoucí obchodního oddělení XTB Online Trading.

Absolvoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor Finance. V roce 2010 nastoupil do XTB jako Junior Account Manager a od roku 2013 vede obchodní oddělení pro český, slovenský a maďarský tým. Od roku 2005 reálně obchoduje především měnové páry a akciové indexy. Pro dlouhodobě úspěšné obchodování se zaměřuje hlavně na důslednou kontrolu rizika, správný money management a disciplínu.