Aerolinky se bojí, že jim krize sebere všechny zisky

Fúze gigantů. Nové aerolinky International Airlines Group
(IAG) budou patřit k největším leteckým dopravcům na světě

Fúze gigantů. Nové aerolinky International Airlines Group (IAG) budou patřit k největším leteckým dopravcům na světě Zdroj: reuters

Aerolinkám v posledních letech klesá zisk. Letos podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) dokonce hrozí, že se dostanou na nulu nebo dokonce do ztráty. Záležet bude podle IATA hlavně na vývoji krize v Evropě a na cenách ropy. IATA zároveň vyzvala vlády, aby vyřešily spor, který se vede o emisní povolenky v Evropě. Ty pro aerolinky znamenají další zátěž.

IATA v letošní prognóze zatím čeká souhrnný zisk aerolinek kolem tří miliard dolarů, pokud se ale zhorší ekonomická situace v Evropě, mohou podle ní letečtí přepravci o veškeré zisky přijít.

Klíčový je pro ziskovost aerolinek také další vývoj ceny ropy. Ta od začátku roku klesla, což pro letecké společnosti znamená úlevu. Průměrná cena ropy se má letos podle prognózy, se kterou počítá IATA, pohybovat kolem 110 dolarů za barel. Teď stojí zhruba 100 dolarů, v březnu byla až na 127 dolarech. Palivo tvoří až 33 procent celkových nákladů aerolinií, zatímco před deseti lety to bylo jen kolem 14 procent. Tehdy se ale ropa prodávala jen asi za 20 dolarů.

Aerolinky spoléhají na velmi nízkou marži

Aerolinky v současnosti hospodaří s velmi nízkou marží. Letečtí přepravci, které IATA sleduje, by měli za celý rok dosáhnout tržeb asi 631 miliard dolarů. Třímiliardový zisk v tom případě znamená marži jen asi 0,5 procenta. „Ziskovost našeho odvětví balancuje na ostří nože,“ řekl šéf organizace IATA Tony Tyler. Dodal, že pokud se tržby sníží byť o jediné procento, než s čím IATA počítá ve své prognóze, nebudou mít aerolinie třímiliardový zisk, ale patrně se ocitnou v třímiliardové ztrátě.

IATA zároveň vyzvala vlády, aby vyřešily spor, který se vede o emisní povolenky v Evropě. Na poplatcích za emise trvá Evropská unie, která chce platby od všech aerolinií, které do EU létají. Naráží ale na odpor hlavně v Asii a v Americe. Růst odvětví by podle Tylera mohly také ohrozit změny daní a regulace.

Nejhůř jsou na tom evropské aerolinky

Asijští přepravci by letos měli vytvořit zisk asi dvě miliardy dolarů, v zisku by měly být rovněž aerolinie ze Spojených států a zemí Blízkého východu. Naopak evropští přepravci budou mít ztrátu, kterou IATA odhaduje na 1,1 miliardy dolarů.

Loni aerolinie vytvořily zisk 7,9 miliardy dolarů. Pokud se tedy naplní prognóza na letošní rok, bude letošní zisk proti loňskému nižší o více než 60 procent. Ještě větší propad to bude proti zisku před dvěma lety, který činil asi 15,8 miliardy dolarů.