Amazon spouští vlastní aerolinku, chce mít až čtyřicet letadel

Nákladní Boeing 767 společnosti Amazon

Nákladní Boeing 767 společnosti Amazon Zdroj: Amazon

Sklad Amazonu
Do aktivního pole Kiva se nevstupuje, aby se nepřerušil provoz.
Sklad Amazonu
Roboti vedle senzorů využívají také načítání QR kódů umístěných na zemi.
Sklad Amazonu
22
Fotogalerie
Americký internetový obchod Amazon hodlá zlepšit způsob doručování zásilek zákazníkům. Pomoci mu v tom má letecká služba Prime Air, v jejímž rámci internetový obchod představil první letadlo zbarvené do firemního kabátu. Tím je nákladní Boeing 767-300, flotila by se měla postupně rozšířit až na čtyřicet strojů.

Amazon One, jak nové letadlo společnost pokřtila, bude sloužit zákazníkům služby Prime, kterým Amazon zaručuje bezplatné a rychlé doručení jejich zboží. Prime Air, jak se celá letecká divize firmy jmenuje, se do povědomí dostala v roce 2013, kdy představila doručování zásilek pomocí dronů. Tento nápad se však Amazonu zatím uskutečnit nepodařilo.

Letadla, která budou flotilu Prime Air tvořit, si však Amazon nekoupí. Pronajme si je od dvou leteckých společností, které budou mít jejich provoz na starost. První představený letoun patří aerolince Atlas Air, od které si společnost pronajme celkem dvacet strojů. Další dvacítku Amazonu poskytne Air Transport Services Group. „Vytvoření vlastní sítě nákladních letadel nám umožní rozšířit přepravní kapacitu a urychlit přepravu zásilek,“ uvedl ve vyjádření společnosti její viceprezident Dave Clark.

Takto velký kontrakt však může vyvolat otázky, zda Amazon nechce převzít část trhu s leteckou nákladní přepravou. Rovněž vyvstávají pochybnosti, jestli osamostatnění Amazonu v doručování zásilek nemůže poškodit firmy UPS A FedEx. Pro ty je internetový obchod miliardáře Jeffa Bezose důležitým zákazníkem. FedEx však tyto spekulace vyvrátil s tím, že žádný samostatný zákazník u nich netvoří více než tři procenta z tržeb.

Amazon svou aerolinkou Prime Air rozšiřuje své plány na lepší doručování zásilek. Minulý rok společnost představila svou flotilu čtyř tisíc nákladních návěsů pro kamiony, které se starají o rozvoz zboží po Americe. Amazon se také v minulosti snažil vytvořit síť řidičů osobních automobilů, jež by fungovala na principu aplikace Uber.