Arktickou Severozápadní cestu dobude luxusní výletní loď

Loď Crystal Serenity

Loď Crystal Serenity Zdroj: Crystal Cruises

Plavby po Severozápadní cestě, spojující Atlantský a Tichý oceán, se v její více než stoleté historii odvážilo jen několik málo plavidel. Nyní se stejnou cestu chystá luxusní výletní loď Crystal Serenity. To dokládá, jak rychle se ledová trasa podél severních břehů Severní Ameriky otevírá běžné námořní dopravě.

Crystal Seneriny vypluje 16. srpna z Anchorage na Aljašce a za necelý měsíc by měla dorazit do New Yorku. Třináctipatrová loď dlouhá 250 poskytne účastníkům nezvyklé plavby všechen myslitelný luxus včetně kasina, kina, šesti restaurací a golfového odpaliště.

Provozovateli lodi, americké společnosti Crystal Cruises, se podařilo plavbu pro tisícovku lidí vyprodat za měsíc, napsal deník Wall Street Journal. A to navzdory ceně nejméně 22 tisíc dolarů za osobu. Poptávka už rejdaře přesvědčila, aby stejnou plavbu naplánoval i na příští rok.

Náročná plavba

Donedávna přitom bylo proplutí Severozápadní cesty spojeno s výrazně větším úsilím. Norskému objeviteli Roaldovi Amundsenovi trvalo tři roky, než trasu jako první na světě proplul. Teprve v roce 1944 se podařilo čas potřebný na absolvování cesty zkrátit na méně než jeden rok a od Amundsenovy průkopnické plavby v roce 1906 dokázalo stejný čin zopakovat jen asi 200 lodí.

Plánovaná trasa lodi Crystal SerenityPlánovaná trasa lodi Crystal SerenityPlánovaná trasa lodi Crystal Serenity | Crystal Cruises

Většina z nich trasu proplula v posledním desetiletí, a to díky postupujícímu tání arktického ledu. V 90. letech cestu zvládly v průměru čtyři lodě za rok, v roce 2013 jich bylo už 13 a loni okolo dvaceti. Většinu tvořily nákladní lodi zásobující odlehlé kanadské osady, do oblasti také pravidelně vyrážejí malé rekreační lodě. Crystal Serenity ovšem bude pravděpodobně zdaleka největší lodí, které na Severozápadní cestu vyrazí, s jistotou půjde o první velkou výletní loď.

Mapy chybí

Lidé z oboru tak plavbu chápou jako test, zda lze trasu přinejmenším přes léto běžně využívat. Ozývají se i varovné hlasy. Trasa je sice možná bez ledu, ale kanadské úřady dosud zmapovaly jen asi desetinu arktických vod. Oblasti mimo jeden bezpečný koridor jsou prakticky nepokryté. Na trase je také jen málo přístavů, v nichž by mohla loď velká jako Crystal Serenity v případě nouze přistát.

Problém je také slabé pokrytí oblasti záchranáři. Když před šesti lety najela na mělčinu sto kilometrů od pobřeží loď s 200 lidmi na palubě, trvala evakuace kanadské pobřežní stráži dva dny.

Crystal Cruises si jsou nebezpečí zjevně vědomi. Výletní loď bude po nejnáročnější část cesty provázet britský ledoborec RRS Ernest Shackleton. Na jeho palubě budou i dvě helikoptéry, které kromě vyhlídkových letů pro cestující poslouží i pro průzkum trasy.