Arriva po svém vyřazení žádá vítězství pro RegioJet

RegioJet v Ostravě

RegioJet v Ostravě Zdroj: CC BY-SA 2.0: Petr Dadak

Železniční společnost Arriva vlaky už nebude podnikat žádné právní kroky proti ministerstvu dopravy v kauze soutěže o dotované rychlíky na trati Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc.

Úřad firmu z tendru vyloučil s odůvodněním, že její zástupce nemá potřebné vzdělání. Arriva podala námitku, kterou ministerstvo zamítlo. A ačkoliv firma dříve hovořila o možném dohnání případu k antimonopolnímu úřadu, nakonec se rozhodla kola úřední mašinérie už více neroztáčet.

„Naším hlavním zájmem je skutečná liberalizace železniční dopravy v České republice. Rozhodli jsme se proto nepodnikat už žádné další kroky, které by celý proces nadále neúnosně zdržovaly, a umožnit tak ministerstvu dopravy rychle připravit další výběrové řízení,” řekl šéf Arrivy Jaroslav Richter.

Soutěž má být zrušena

Původní soutěž chce ministerstvo s odvoláním na novelu zákona o veřejných zakázkách zrušit, neboť v ní zůstal pouze jeden účastník, RegioJet podnikatele Radima Jančury. Jenže Arriva přišla paradoxně s jiným řešením, které výrazně nahrává Jančurovi. Podle právního názoru Arrivy může ministerstvo vyhlásit vítězem RegioJet, neboť soutěž byla vypsána ještě v době platnosti starého znění zákona. “Je nade vší pochybnost, že nabídka RegioJetu je pro ministerstvo výhodnější než jsou současné podmínky, za kterých na trati jezdí České dráhy,” doplnil Richter. Místo tvrdé konkurence tak je veřejnost svědkem téměř idylického objetí. “Vážíme si stanoviska Arrivy, oceňujeme tento postoj férového kvalitního soupeře z výběrového řízení. Zároveň, pokud má ministerstvo dopravy odvahu a chce skutečnou změnu na trase Ostrava - Krnov - Olomouc, vyhlásí vítěze výběrového řízení. Má proto i oporu v legislativě,” reagoval za RegioJet mluvčí Aleš Ondrůj.

Spor může řešit soud

Věc ale není zcela jasná, je to v první řadě hra o datum. Tendr byl totiž vyhlášen loni 27. března, tedy čtyři dny před platností zmíněné novely. Soutěž by se tak měla řídit starou úpravou. Ministerstvo ale trvá na svém. Soutěž se prý primárně řídí zákonem o veřejné dopravě. Ten zhusta odkazuje na zákon o veřejných zakázkách, na rozdíl od něj ale považuje nabídkové řízení za zahájené dnem uveřejnění. To se v případě českého věstníku stihlo (27. března), v evropské databázy TED se ale oznámení o tendru objevilo až počátkem dubna. Spor by mohl rozlousknout jedině soud, pokud se na něj někdo obrátí.

Tendr na dotované rychlíky Ostrava – Krnov – Olomouc byl první vlaštovkou liberalizace dotované železnice a měl sloužit jako model pro všechny ostatní soutěže. Nyní se zdá, že celá liberalizace končí u ledu.