Notino předběhlo evropský e-commerce trh. Po propuštění stovek lidí se soustředí na efektivitu

Logistické centrum a sklad společnosti Notino v Rajhradu u Brna

Logistické centrum a sklad společnosti Notino v Rajhradu u Brna Zdroj: Profimedia

Jan Novotný
Diskuze (1)

Notino, jeden z největších evropských on-line prodejců kosmetiky s českými kořeny, dosáhl za fiskální rok od května 2024 do dubna 2025 obratu 1,579 miliardy eur, což znamená meziroční růst o 18 procent. Tempo růstu je tak více než dvojnásobné ve srovnání s evropským e-commerce trhem, který ve stejném období vzrostl přibližně o osm procent. Notino letos propustilo přibližně 300 zaměstnanců. Podle vedení firma vyrostla příliš rychle a nyní se chce se soustředit na vyšší efektivitu.

Mezi největší trhy Notina nadále patří Polsko, které se na obratu podílelo téměř 16 procenty. Český trh se podílel 12 procenty. Nejvyšší meziroční růst zaznamenalo Finsko a Irsko, kde Notino vzrostlo o 56 procent, respektive o 39 procent. 

„Prvních devět měsíců fiskálního roku bylo skvělých, ale sezona byla náročnější. Po Vánocích jsme se soustředili na stabilizaci a uvědomili jsme si, že zaměřit se na stávající činnosti je důležitější než rychlá expanze. Chceme investovat do kvalitního, dlouhodobě udržitelného růstu,“ říká šéf Notina Zbyněk Kocián. 

Notino zjednodušilo svou vnitřní strukturu a zaměřuje se na vyšší efektivitu. „Transformovali jsme se proto, abychom dokázali dělat méně věcí, ale ve vyšší kvalitě. Po dvaceti letech jsme se poprvé ohlédli a rozhodli se nastavit nové procesy tak, aby byly stabilní a dlouhodobě funkční,“ říká Kocián. 

Změna vnitřní struktury

Odrazilo se to i v nejvyšších patrech vedení, kde vznikla tři velká centra. První vede Lukáš Havlásek, který dohlíží na internetový prodej, zákaznický prožitek a inovace. Druhé řídí obchodní ředitel Bartosz Kliś, ten se stará o měřitelné výsledky, nacenění a spolupráci s dodavateli. Trojici uzavírá relativní nováček v Notinu, avšak zkušená manažerka Hana Ducháčková, pod níž spadá strategie a plánování, lidské zdroje a IT vývoj. 

Firma ve sledovaném období odeslala zákazníkům celkem téměř 115 milionů produktů. Rekordním dnem v počtu odeslání objednávek se stal Black Friday 29. listopadu, kdy Notino odeslalo zhruba 300 tisíc balíčků. Mezi nejprodávanější kategorie za uplynulý fiskální rok patřily vůně, ty tvořily téměř polovinu nákupů. Mezi další významné kategorie patřily také skincare produkty, které tvořily 14 procent, nebo vlasová kosmetika, jež meziročně vzrostla o téměř 20 procent.

27 kamenných prodejen

V uplynulém roce Notino otevřelo nové pobočky v Česku, v Polsku a v červenci 2025 i vůbec první obchod v chorvatském Záhřebu. Celkem nyní firma provozuje 27 prodejen v osmi evropských zemích.

„Naučili jsme se, jak být ziskoví i ve fyzickém světě. I proto, že naším cílem je poskytovat nejvyšší standard v nakupování. Proto modernizujeme celé portfolio prodejen. Otevíráme nové, již existující stěhujeme na nová místa nebo kompletně renovujeme stávající prostory,“ popisuje šéf obchodu Notina Bartosz Kliś. 

Notino dnes provozuje čtyři moderní distribuční centra, a to v České republice, Rumunsku, Itálii a Polsku. „Jednou z hlavních výzev, kterým v oblasti logistiky čelíme, je automatizace našich distribučních center. Tato oblast je nesmírně komplexní, zejména s ohledem na obrovský objem zásilek, které denně odbavujeme,“ říká šéf logistiky Notina Tomáš Hofer.

Vstoupit do diskuze (1)