Barvitý střet kultur: Blízký východ se stává hlavní křižovatkou letecké dopravy

Dubaj, letiště

Dubaj, letiště Zdroj: profimedia.cz

Je hodina po půlnoci a na rozlehlém letišti v pouštním městě je rušno. Vzduch zaplňuje tolik jazyků, že by z toho i překladateli Organizace spojených národů šla hlava kolem. Tisíce cestujících dorazí každou hodinu z Číny, Austrálie, Indie a z dalších koutů světa. Jen několik jich opustí terminál, který má délku 24 fotbalových hřišť. Převážně přiletí kvůli tomu, aby zde chytli návazný spoj někam jinam, píše agentura AP.

Většina těchto lidí by se zřejmě nikdy na Blízký východ nedostala, kdyby nebylo tří ambiciózních a rapidně expandujících aerolinek podporovaných vládami - Emirates Airlines, Etihad Airways a Qatar Airways. Po generace většina cestujících přestupovala v Londýně, Paříži a Amsterodamu. Nyní je stále častěji jejich přestupní stanicí Dubaj, Dauhá a Abú Zabí. Z Blízkého východu se tak stává nová hlavní křižovatka letecké dopravy. K této změně přispívají kromě aerolinek i letiště, rovněž podporovaná vládami považujícími letectví za způsob, jak učinit ze své země většího hráče v globální ekonomice.

Aerolinky z Blízkého východu přilákaly cestující novými letadly a špičkovými službami. Skutečným klíčem k neuvěřitelnému úspěchu těchto aerolinek je geografická poloha. Jejich letištní centra v Kataru a Spojených arabských emirátech jsou do osmi hodin letu od dvou třetin světové populace, včetně rostoucí střední třídy v Indii, Číně a jihovýchodní Asii, která má obrovskou chuť cestovat.

Dubaj, letištěDubaj, letiště | profimedia.cz

Dubaj už překonala JFK v New Yorku

Za posledních pět let počet cestujících na mezinárodním letišti v Dubaji, které je hlavním centrem Emirates, stoupl z 28,8 milionu na 51 milionů, tedy o 77 procent. Dubaj tak nyní odbaví ročně více cestujících než newyorské mezinárodní letiště Johna F. Kennedyho.

Dopravci z Perského zálivu již přebrali od některých evropských a amerických aerolinek nejlukrativnější obchody - mezinárodní dálkové lety. Jsou zde však i jiné skutečnosti, které nahánějí dalším aerolinkám strach. Aerolinky z Blízkého východu se na celkových objednávkách dvou největších letadel světa s nejdelším doletem - Boeing 777 a Airbus A380 - podílejí jednou třetinou. To je dost na to, aby v jednu chvíli mohly poslat do vzduchu až 70 tisíc cestujících.

Levní zaměstnanci a příznivé klima, výhody Blízkého východu

Aerolinky z Blízkého východu mají také mnoho dalších výhod. Jejich letiště jsou v oblastech s teplým klimatem, nemají problémy s přetížením leteckého prostoru a mají levnou pracovní sílu, která není v odborech. Letadlům tak nehrozí, že nebudou moci přistát nebo vzletět kvůli sněhu nebo stávce personálu, ani že budou muset čekat ve vzduchu, až se jim uvolní přistávací dráha.

Dubaj, letištěDubaj, letiště | profimedia.cz

Aerolinky a vlády v Severní Americe a Evropě se snaží proti blízkovýchodní konkurenci bojovat, jak mohou. Kanadská vláda omezila počet letadel, se kterými mohou Etihad, Emirates a Qatar létat na jejich letiště, aby ochránila aerolinky Air Canada a jejich evropského partnera Lufthansu, kteří profitují z letů z Kanady do Indie, Afriky a Asie. Lufthansa se také snažila zablokovat přístup konkurentů na německá letiště, na což Etihad opověděly koupí podílu 29 procent v aerolinkách Air Berlin, čímž získaly napojení na důležitá města v Evropě.

Evropské aerolinky upozorňují, že jejich konkurenti z Blízkého východu těží z levné ropy, příznivého klimatu a levné pracovní síly, která není v odborech. Největší výhodou těchto firem je však pomoc od vlád, které masivně investují do výstavby letišť.

Katarská vláda staví letiště v Dauhá za 15,5 miliardy dolarů, které má ročně odbavit 24 milionů lidí, téměř šestkrát více než je kapacita současného letiště. Obrovský terminál se staví i v Abú Zabí, hlavním městě SAE. A Dubaj dokončila výstavbu letištní haly určené výhradě pro flotilu Airbusů A380 ve vlastnictví Emirates. Nová budova má celá podlaží věnovaná cestujícím v první a business třídě, kteří nastupují přímo ze salónků, a nikdy se tak nepotkají s běžnými pasažéry ekonomické třídy.