BlaBlaCar začne vybírat provize za rok, zatím dobývá území a nevydělává

Spolujízda

Spolujízda Zdroj: BlaBlaCar

Centrála Blablacar ve Francii
Spolujízda
Spolujízda
Spolujízda
5
Fotogalerie

Původem francouzská aplikace pro spolujízdu BlaBlaCar je na českém trhu už rok, zatím ale nevydělala ani korunu. Českou republiku totiž stále řadí mezi takzvané rozvíjející se trhy, kde nevybírá od cestujících ani řidičů žádnou provizi. To by se mělo podle tuzemského šéfa Pavla Prouzy změnit koncem letošního či začátkem příštího roku. 

„Momentálně řešíme, jaký konkrétní model zvolit,“ řekl E15 Prouza. Vedení společnosti například přemýšlí, zda zvolit platbu před jízdou či po jízdě, jakou vybrat platební platformu či zda kasírovat pouze cestující nebo i řidiče.

V zahraničí za spolujízdu skrze BlaBlaCar platí zatím firmě provizi pouze cestující, a to ve výši deset až 15 procent. Společnost, která na český trh vstoupila akvizicí Jízdomatu, je na čísla za český trh skoupá. Pouze uvedla, že za loňský rok v Česku a na Slovensku registrovala 1,682 milionu nabídnutých míst. Jejich využití je ale tajné.

V průměru za celý BlaBlaCar, který působí ve 22 zemích, se využití nabídky pohybuje kolem třetiny. Češi se loni přepravovali na 41 700 různých trasách napříč republikou. K nejžádanějším patří jízdy mezi Prahou a Brnem, Prahou a Plzní a Brnem a Olomoucí.

Průměrný věk člena komunity (řidiče či pasažéra) je kolem třicítky. Celosvětově má BlaBlaCar 40 milionů členů. Aplikace dává dohromady řidiče, který má volné místo a hodí se mu příspěvek na benzín, a cestující. Podmínkou je, že řidič nesmí tvořit zisk. Doporučená cena za jeden kilometr je v tuzemsku 80 haléřů, řidič jí může po dohodě s pasažérem měnit oběma směry o padesát procent.

Stejně jako další firmy ze sdílené ekonomiky má i BlaBlaCar svojí zakladatelskou legendu. Podle ní na nápad přišel otec zakladatel Fred Mazella, když se kvůli beznadějně vyprodaným vlakům nemohl na Vánoce 2003 dostat domů.

V Česku má firma čtyři zaměstnance, celkově 550. Zatím získala investice ve výši 310 milionů dolarů, konkrétní výši investic v tuzemsku neuvádí.

Analytik sdílené ekonomiky Kryštof Kruliš z ústavu Spotřebitelské fórum upozorňuje, že se sektor pohybuje v právním vakuu. „Je potřeba najít definici sdílené ekonomiky, která by zajistila právní jistotu,“ uvedl Kruliš. Nicméně spolujízda je v Česku zatím - na rozdíl od aplikací pro taxislužbu - mimo pozornost tradičních hráčů na trhu. Například ve Španělsku už ale dopravci vyvíjejí tlaky na regulaci spolujízdy.