Boeingy ČSA místo do šrotu zamířily k lowcostovému dopravci ze Zimbabwe

Boeing 737-500 zimbabwských aerolinek Fly Africa

Boeing 737-500 zimbabwských aerolinek Fly Africa Zdroj: Fly Africa

Odstavené Boeingy ČSA na letišti v Praze
Zakonzervované Boeingy strávily na odstavné ploše skoro rok
Boeing 737-500 od ČSA museli dělníci přemalovat do barev zimbabwských aerolinek Fly Africa
Boeing 737-500 od ČSA museli dělníci přemalovat do barev zimbabwských aerolinek Fly Africa
Boeing 737-500 zimbabwských aerolinek Fly Africa
12
Fotogalerie
Pět vyřazených boeingů Českých aerolinií už málem zamířilo do šrotu, dopravci se je ale loni v prosinci nakonec podařilo prodat zprostředkovatelské společnosti ze Zimbabwe. Jenže se nevědělo, v jakých barvách budou létat. Nyní vyšlo najevo, že je koupily zbrusu nové nízkonákladové aerolinky Fly Africa, které se snaží prorazit hlavně na spojích z jihoafrického Johannesburgu.

Zimbabwská firma Fly Africa zatím létá jen čtyřikrát týdně mezi Johannesburgem a Viktoriiny vodopády v Zimbabwe. To se ale brzy změní, společnost 3. listopadu otevře každodenní linku z hlavního města Zimbabwe Harare do Johannesburgu, kde zatím dominuje jihoafrický národní dopravce South African Airways.

Fly Africa hodlá soupeřit nízkými cenami, zpáteční letenka na tisícikilometrové trase Johannesburg–Harare má vyjít na méně než 300 dolarů. Přitom nejlevnější letenka od South African Airways je zhruba o stovku dražší.

„Přinášíme do branže nízkonákladové létání. Chceme otevřít leteckou dopravu pro obyčejné lidi včetně studentů,“ citovala agentura Bloomberg manažera aerolinek Matipedze Karaseho. Podle něj v Africe není lowcostové létání tak běžné jako na jiných kontinentech. Pasažéři proto za spoje mezi africkými městy často platí více než za lety do Evropy či Asie.

Letadla téměř rok čekala na kupce

Karase Bloombergu zároveň prozradil, že firma vlastní pět Boeingů 737-500, které koupila od ČSA. Jde o víc než dvě desítky let stará letadla. Domácí národní dopravce je vyřadil v lednu 2013 a pak se je snažil zhruba rok prodat.

Letadla nakonec loni v prosinci získala brokerská společnost ze Zimbabwe, která je následně, během prvních měsíců letošního roku, předala právě aerolinkám Fly Africa. Kdyby ČSA zájemce nenašly, boeingy by zřejmě skončily ve šrotu. Kupní cenu odmítl Matipedze Karase zveřejnit, stejně jako před rokem ČSA.

Odstavené Boeingy ČSA na letišti v PrazeOdstavené Boeingy ČSA na letišti v Praze | Stepan Bruner, E15Odstavené Boeingy ČSA před prodejem do Afriky stály na letišti v Praze (Foto: E15)

Fly Africa si kromě linky Harare–Johannesburg brousí zuby i na další trasy. Na začátku příštího roku hodlá otevřít lety z Johannesburgu do hlavních měst Namibie a Zambie, tedy Windhoeku a Lusaky. Zmíněné spoje k Viktoriiným vodopádům fungují již od srpnu.

Nové lowcostové aerolinky ovládá rodina Karaseů, které vstup do letecké dopravy už jednou nevyšel. Byla totiž podle Bloombergu zapletena do pádu zimbabwského nízkonákladového dopravce Fresh Air. Ten skončil v roce 2012 poté, co zbankrotoval jeho jihoafrický partner 1time Holding.