Boom autobusů na CNG v Česku pokračuje. Do roka jich bude jezdit 820

Dopravní podnik v Karlových Varech si rovněž pořídil autobusy na CNG

Dopravní podnik v Karlových Varech si rovněž pořídil autobusy na CNG Zdroj: RWE

Jedním z největších ekologických problémů v ovzduší českých měst jsou jemné prachové částice a vysoká koncentrace rakovinotvorného benzo[a]pyrenu. Řešením je program stlačeného zemního plynu (CNG) v městské dopravě, protože jeho spalováním se neuvolňují žádné pevné karcinogenní prachové částice. V Česku jezdí již 523 CNG autobusů ve více než 35 městech a do roka si města zakoupí nejméně 300 dalších.

„EU na konci října schválila závazný cíl pro dlouhodobou politiku klimatu snížit emise skleníkového plynu oxidu uhličitého CO2 o 40 procent a vozy na CNG mají o 25 až 30 procent méně CO2, podporovat zemní plyn je tedy to nejjednodušší, jak tyto emise snížit,“ říká místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS) Jiří Šimek.

Zájem měst je veliký

Brno už rozjelo největší CNG projekt autobusů v ČR za 0,5 miliardy korun a v brzké době by zde mělo jezdit 100 autobusů na zemní plyn. Stejně tomu bude i v Ostravě. Město Havířov uvažuje, že všechny autobusy ve městě budou jezdit jen na CNG, Ústí nad Labem si hodlá pořídit 30 až 35 CNG autobusů.

Zájem o nákup těchto bezprašných autobusů spolu s podporou je obrovský. Na Kladně jezdí CNG autobusy již několik let. ČSAD MHD Kladno nyní nakoupila 12 dalších CNG autobusů.

Také Znojmo se rozhodlo jít cestou CNG. CNG autobus již testovali v Turnově a Kroměříži. Nové autobusy si nyní koupí i Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova, Opava, Karviná, Frýdek-Místek.

Ve stádiu studie je podle předsedy představenstva Pražské plynárenské Pavla Janečka také využití stlačeného zemního plynu i pro autobusy MHD v Praze. Celkem už jezdí u nás ve více než 35 městech.

Města, ve kterých již jezdí v Česku CNG autobusyMěsta, ve kterých již jezdí v Česku CNG autobusy | Cesky plynarensky svazPramen: Český plynárenský svaz

Další CNG autobusy za 2,4 miliardy

Díky podpoře v rámci 57. výzvy Operačního programu Životní prostředí získá několik měst v ČR až 300 bezprašných CNG autobusů. Celkové náklady těchto osmi projektů budou více než 2,4 miliardy korun.

Podle Českého plynárenského svazu, který sleduje vývoj CNG a pravidelně zpracovává statistická data z této oblasti, jezdí v ČR zatím jen asi 2,5 procenta CNG autobusů ze všech, tedy 523 CNG autobusů. Během jednoho roku ale bude v ČR jezdit nejméně 300 nových CNG autobusů.

Ekologické i ekonomické

Ukazuje se, že se vyplatí si pořídit CNG autobusy i bez podpory. Například společnost ČSAD Tišnov si pořídila v letošním roce pět CNG autobusů bez dotací. Vzhledem k tomu, že každý rok počítají s obnovou vozového parku v počtu tři až šesti autobusů, do pěti let by dopravní podnik rád dosáhl celkového počtu 20 až 25 autobusů s pohonem na CNG. Současně si společnost ČSAD Tišnov vybudovala i plnicí CNG stanici.

„Stlačený zemní plyn má nejlepší ekologické i ekonomické parametry, a tak ve většině dopravních podniků českých měst probíhá obnova vozového parku právě za autobusy na CNG. Do roka by mělo jezdit v ČR nejméně 820 CNG autobusů. Podniky s 30 autobusy mohou ušetřit ročně přes deset milionů korun,“ vysvětluje Jiří Šimek z ČPS. „CNG se nejvíce vyplatí právě pro podniky s velkým počtem najetých kilometrů,“ dodává Šimek.

V Česku v současnosti jezdí 19 716 autobusů a více než polovina z nich je starší 10 let. Průměrné stáří se zvyšuje, na konci roku 2010 to bylo 14,38 roku, na konci roku 2011 pak 14,56 roku a na konci roku 2013 je to už 14,76 roku. Přitom průměrné stáří autobusů v Evropské unii (EU) činí maximálně 11 let. Autobusů normy Euro 0 až III je v ČR asi 13 tisíc.