Prozatímní rozhodnutí britské Komise pro hospodářskou soutěž je zatím poslední v řadě překážek, které Ryanairu brání v jeho snaze posílit v Dublinu a na dalších irských letištích. Úřad požaduje, aby Ryanair omezil svůj „vliv“, díky kterému může ovlivňovat obchodní politiku irských vlajkových aerolinek. Navrhuje řadu opatření, včetně prodeje „části či celého“ podílu v Aer Lingus. Konečné rozhodnutí komise vynese 11. července.
Zatímco úplný prodej by byl podle komise „efektivní“, úřad nyní šetří, zda by se nespokojil jen s menší akciovou obětí, spojenou s dalšími opatřeními. Žádné z předložených řešení ale nepočítá s tím, že by se komise spokojila jen se změnou přístupu Ryanairu.
Ryanair irskému rivalovi škodí
Britský úřad své rozhodnutí odůvodňuje tím, že Ryanair „obstruuje“ jednání Aer Lingus o spolupráci s jinými aerolinkami, aby získal obdobné výhody sám pro sebe. Ryanair také může zablokovat vydání dalších akcií či zabránit Aer Lingus v prodeji slotů na londýnském letišti Heathrow.
„Zatímco Ryanairu jeho minoritní podíl neumožní ovládat každodenní provoz jeho rivala, dává mu možnost ovlivnit strategická rozhodnutí, která mohou být klíčová pro budoucnost Aer Lingus jako konkurenceschopných aerolinek,“ uvedl místopředseda komise Simon Polito. Bez tohoto vlivu by soupeření Ryanairu a Aer Lingus na linkách mezi Velkou Británií a Irskem „mohlo být intenzivnější“.
Aer Lingus verdikt vítá
Aer Lingus rozhodnutí komise uvítal, Ryanair jej podle očekávání nevybíravě kritizuje. „Zatímco Ryanair je jednou z největších britských aerolinek, přítomnost Aer Lingus ve Velké Británii je nepatrná, obsluhuje jen šest linek do Irské republiky,“ uvedla společnost.
Díky propadu ostatních aerolinek a svému zaměření na co nejnižší ceny se Ryanair stal největším dopravcem po Evropě co do počtu cestujících a nyní chystá expanzi na transatlantických letech. Právě kvůli tomu se firma snaží o převzetí Aer Lingus, který disponuje jak potřebnými letadly, tak především povolením pro lety do zámoří. Proti se ovšem staví nejen Britové, ale i Evropská komise.