Brno testuje nový elektrobus. Hodlá ověřit jeho dojezd v zimě

Elektrobus SOR EBN 8

Elektrobus SOR EBN 8 Zdroj: Jiri Cerny, DPMB

try
Dopravní podnik města Brna začal v ulicích testovat nový elektrobus. Ten byl nasazen na linku 65. Největší výhodou těchto vozů jsou nulové emise a velmi tichá jízda. Dalším přínosem jsou také výrazně nižší náklady na provoz. Nevýhodou je vysoká pořizovací cena a dojezdová vzdálenost. Přesto podnik nákup elektrobusů zvažuje.

„DPMB už v minulosti vyzkoušel několik těchto vozů od různých výrobců. Testovací jízdy nám potvrdily obecné vlastnosti elektrobusu, tedy tichý a bezemisní provoz, ale i nutnost přesného naplánování dopravního výkonu s ohledem na dojezd,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Současný zkušební měsíční provoz bude zahrnovat celodenní nasazení elektrobusu SOR EBN 8, který byl zapůjčen přímo od výrobce SOR Libchavy. Bude se vypravovat z trolejbusové vozovny v Komíně.

Ceny elektrobusů se pohybují v rozmezí od 10 až 11 milionů korun

Tam se bude současně i garážovat a dobíjet. Cílem zkušebního provozu je hlavně otestovat vozidlo na maximální dojezd v zimních podmínkách.

„Celodenní výkon našich autobusů je od 250 do téměř 400 kilometrů za den. U CNG autobusů byl tak požadavek dojezdu 450 kilometrů na jedno naplnění nádrže. Uvidíme, jak se nám osvědčí právě elektrobus, “ popsal provozní ředitel DPMB Jiří Valníček.

Pokud by DPMB během příštích let uvažoval o nákupu elektrobusů, bylo by to možné hlavně za využití dotací. Tato technologie je v současnosti stále velmi nákladná. Zatím co autobus na CNG je možné pořídit přibližně za šest milionů korun.

Ceny elektrobusů se pohybují v rozmezí od 10 až11 milionů korun. V budoucnu se přitom očekává pokles ceny baterií a současně zvýšení jejich kapacity. To by mohlo vést k většímu nasazení především v centru měst.

DPMB proto do budoucna uvažuje o provozu elektrobusů, které bude možné průběžně během směny nabíjet s využitím stávající trolejové sítě a měnírenské infrastruktury. Tento způsob nabíjení má přidanou hodnotu v tom, že by se efektivně spotřebovávala elektrická energie dodávaná do trolejového vedení brzdícími tramvajemi a trolejbusy, která se nyní mění na neužitečné teplo.