Brusel si stěžuje WTO na daňové úlevy pro Boeing

Stavba letadla Boeing 737 v továrně firmy v americkém Rentonu

Stavba letadla Boeing 737 v továrně firmy v americkém Rentonu Zdroj: ctk/AP

Evropská unie podala u Světové obchodní organizace (WTO) stížnost na údajné nové nelegální subvence, které podle ní dostává americký výrobce letadel Boeing. EU a Spojené státy přitom stále ještě plně nevyřešily mnohaletý spor o státní subvence pro Boeing a evropského výrobce letadel Airbus. Spojené státy v reakci uvedly, že stížnost se neopírá o reálné základy.

Subvence v řádu „miliard dolarů“ poskytuje Boeingu podle EU americký stát Washington, kde má firma hlavní výrobní základnu. EU tvrdí, že stát porušuje pravidla WTO tím, že nabízí firmě údajně rozsáhlé daňové úlevy, aby udržel výrobu jeho nového modelu 777x na svém území.

Tim Reif z kanceláře obchodního zmocněnce americké vlády nicméně prohlásil, že nová stížnost EU „postrádá jakékoliv základy“ a ukazuje, že Brusel k řešení tohoto sporu nepřistupuje seriózně. „Jakmile bude EU ochotna řešit tento spor na základě pravidel WTO namísto jeho protahování, budeme připraveni,“ dodal.

WTO podle EU již v roce 2012 rozhodla, že podpora státu Washington poskytnutá Boeingu do roku 2024 je nelegální. EU nyní ve své stížnosti napadá prodloužení této podpory do roku 2040, které washingtonští zákonodárci schválili loni v listopadu. „Toto prodloužení systému subvencí má podle odhadů hodnotu 8,7 miliardy dolarů (téměř 200 miliard Kč) a bude největší podporou pro výrobu civilní letecké techniky v historii Spojených států,“ uvedla EU.

WTO: Obě strany si nemají co vyčítat

WTO v minulých letech dospěla k závěru, že subvence svým velkým výrobcům letadel poskytují obě strany. Evropská komise v roce 2012 obvinila Spojené státy, že ignorují nařízení WTO zastavit subvence Boeingu. USA to popírají a naopak obviňují EU, že sama nerespektuje požadavek přestat se subvencováním Airbusu. Obě strany žádají WTO o svolení uvalit na tu druhou stranu obchodní sankce.

Airbus a Boeing mezi sebou soupeří o vedoucí pozici na globálním trhu velkých civilních letadel. Evropský výrobce letadel od počátku letošního roku zaostává za Boeingem v zakázkách i v dodávkách, loni jej v zakázkách předstihl.