Budějovické letiště získalo vlakové spojení. Zatím jen příležitostné

Konečná na letišti zatím nevypadá jako vlakový terminál

Konečná na letišti zatím nevypadá jako vlakový terminál Zdroj: Jan Sindelar, E15

Historicky první odjezd vlaku na Jihočeské letiště České Budějovice
Konečná na letišti zatím nevypadá jako vlakový terminál
Zatím zde přistávají hlavně malá vrtulová letadla
Zde má stát do dvou let nový letový terminál za půl miliardy
Zrekonstruovaná řídící věž
7
Fotogalerie
Českobudějovické letiště se stalo po Ostravě druhým v republice, kam může vozit pasažéry vlak. Vůbec poprvé přijel na letiště motorák s lidmi dnes dopoledne. Akci přitom nepředcházela žádná horečná výstavba tratí, tunelů a dopravního terminálu, motorák využil bývalé vojenské vlečky.

Počínaje červnem totiž České dráhy po domluvě s letištěm získali na osobní provoz na vlečce licenci od Drážního úřadu. „Zatímco v Praze je spojení na letiště stále jen na papíře, v Českých Budějovicích je to ode dneška realita,“ řekl člen představenstva Českých drah Ludvík Urban. Za historickou označil událost i jihočeský hejtman Jiří Zimola, který zastupuje kraj jako většinového vlastníka letiště. „V Českých Budějovicích jsme na tom jako v Honkongu,“ uvedl hejtman v nadsázce s poukazem na svoji nedávnou návštěvu v Asii.

Nadsázka a humor jsou přitom v případě Budějovic na místě. Osobní vlaky budou na letiště zatím zajíždět jen výjimečně na objednávku letiště či jiných organizací. Poprvé se k tomu zřejmě naskytne příležitost letos v létě, kdy by v Budějovicích měli přistát čeští olympionici při návratu z Brazílie. Vlaky by je měly poté odvézt přímo do olympijského parku na Lipně. Akce ale nemá zatím jasné obrysy.

Vlaková linka by nicméně mohla postupně nabýt na významu a stát se pravidelnou. „Jak se bude letiště rozvíjet, tak v úvahu začne připadat i pravidelná doprava, mohly by sem zajíždět i rychlíky v podobě vagonů s lokomotivou,“ řekl ředitel krajského centra osobní dopravy ČD Jiří Kafka.

Jihočeské letiště České Budějovice, které se nachází v Plané kousek za krajským městem, se přitom rozvojovými plány netají. Od loňského roku investovalo přes 100 milionů například do zabezpečení, letos by se měl začít stavět nový terminál za půl miliardy. Soutěž na zhotovitele je v běhu. Hotovo má být za rok a půl, poté chce letiště požádat o příslušnou licenci na veřejný mezinárodní provoz, aby zde mohly běžně přistávat letadla s rozpětím křídel 36 metrů, tedy například tradiční charterové letouny A321 či B737. Nový terminál by měl být uzpůsoben i přestupu z vlaků.

Luxusní tryskáč šéfů společnosti Bosch na budějovickém letištiLuxusní tryskáč šéfů společnosti Bosch na budějovickém letišti | Jan Sindelar, E15Luxusní tryskáč šéfů společnosti Bosch

Jihočeské letiště by se tak zařadilo po bok Karlovým Varům, Praze, Praze, Pardubicím, Ostravě a Brnu. Cílem je dosáhnout do pěti let finanční soběstačnosti, což znamená přilákat alespoň 80 tisíc pasažérů ročně. K tomu má letiště zatím daleko. Za letošní rok se zde uskutečnilo zatím 3800 pohybů, z toho 226 mezistátních. Vesměs jde ale o malá vrtulová letadla či byznys jety. Jeden z nich, Challenger 605 od Bombardieru, dnes do Budějovic přivezl manažery společnosti Bosch. Za odbavení letounu tohoto typu inkasuje letiště zhruba 15 tisíc korun, pro srovnání Airbus A321 by znamenal tržbu kolem sto tisíc korun.

Letiště v Plané sloužilo do roku 2005 armádě, což dodnes připomíná například 36 maskovaných hangárů na stíhačky.

Jízda pro fajnšmekry
Jízda vlakem na letiště České Budějovice je zatím spíše pro fajnšmekry. Z budějovického nádraží trvá kolem 40 minut. Zdržení představuje například výhybka při odbočce z běžné trati na vlečku, kterou je třeba odemknout a přehodit. U každého přejezdu na vlečce musí být navíc zřízenec a zastavit auta. Vlak na letišti končí v lukách, takže vyvolat dojem letiště si žádá velkou představivost. Podle zástupců kraje, letiště i Českých drah je ale zlepšení otázkou jednoduchých úprav, například instalace automatické výhybky a přejezdové zabezpečení. Cesta by se pak zkrátila na dvacet minut.