ČD Cargo chce zrychlit nákupy, přestane vypisovat zdlouhavé tendry

ČD Cargo

ČD Cargo Zdroj: ctk

Nákladní železniční dopravce ČD Cargo se nadále zřejmě nebude řídit zákonem o veřejných zakázkách, který mu znemožňuje rychlou reakci na trhu. Firma totiž dosud na každou zakázku vypisuje často zdlouhavé tendry, což ji znevýhodňuje oproti konkurenci. To s květnem nejspíš skončí.

Management si totiž nechal zpracovat dvě právní analýzy, podle kterých není tato státní společnost takzvaným sektorovým zadavatelem. Bez této koule na noze může zrychlit například akvizici vagonů v případě, že se dostane k novým zakázkám. „Snažíme se přesvědčit okolí, že sektorové zadavatelství cargo ohrožuje. V tom, že mu brání reagovat stejně pružně jako soukromá konkurence,“ řekl šéf představenstva Oldřich Mazánek.

Podle něj hrozí, že v případě dalšího uplatňování zákona o veřejných zakázkách Cargo ztratí řadu zakázek. „Konkurence si může během týdne pronajmout desítky vagonů po celé Evropě, u nás to trvá řadu měsíců. Pokud nebudeme mít stejné podmínky jako konkurence, tak nám trh jednoduše uteče,“ doplnil Mazánek.

Firma podle analýz nenaplňuje definici sektorového zadavatele mimo jiné proto, že se už řadu let pohybuje na vysoce konkurenčním trhu a nebere žádné dotace od státu. Podle Mazánka přitom nehrozí, že by se nově objevený status zneužíval k předražování zakázek. „Naše interní pravidla to znemožňují, povinnost chovat se jako řádný hospodář platit nepřestává,“ řekl železničář. Podporu nalezl u ministerstva dopravy i rezortu pro místní rozvoj, plány může zhatit pouze antimonopolní úřad.

Jeho reakce se ukáže ihned poté, co se Cargo začne chovat jinak. Mezi první prubířské kameny může patřit doprava uhlí do elektrárny Chvaletice, o kterou Cargo loni přišlo ve prospěch AWT a letos by ji rádo získalo zpět.

Situace firmy je podle Mazánka stabilizovaná, tržby za první čtvrtletí prý mírně předčily plán, který za celý letošní rok počítá s mírným provozním ziskem. Nadstandardně se vozí například produkty automobilového průmyslu nebo dřevo.

Vagony do šrotu
Hotovost ČD Cargo posílí letos sešrotování 4800 odepsaných vagonů a sta lokomotiv. Akci provedou ve svých dílnách mateřské České dráhy, nákladní dopravce by z ní mohl vytěžit zhruba 360 milionů korun. Přesná suma bude záležet na tom, jak velké množství šrotu si firma ponechá v podobě náhradních dílů. Cargo má nyní asi 27 tisíc vagonů, reálná potřeba činí zhruba 17 tisíc.