Cenová válka s Jančurou dohnala ČD před antimonopolní úřad

České dráhy

České dráhy Zdroj: profimedia.cz

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s Českými drahami. Podezřívá firmu z porušení zákona o hospodářské soutěži. Řízení se týká cenové politiky firmy na trase Praha-Ostrava, kde od loňska jezdí vlaky konkurenčního RegioJet. Úřad dráhy podezřívá z možného zneužití dominantního postavení.

České dráhy popírají, že by se dopustily nějakého protiprávního jednání a jsou připravené prokázat, že snížením cen nezneužily dominantní postavení na trhu. „ČD Promo Praha - Ostrava není ojedinělou nabídkou, tyto akce již pořádal dopravce například na trati Praha - Brno loni na jaře, Praha - Hradec Králové loni v létě a na řadě dalších tratí po celé republice,“ uvedl mluvčí dopravce Radek Joklík.

Antimonopolní úřad začal prošetřovat cenovou politiku Českých drah na trati Praha-Ostrava loni v říjnu. Reagoval vyjádření šéfa konkurenční společnosti RegioJet Radima Jančury, podle kterého může jeho firma kvůli cenové politice Českých drah zkrachovat. Úřad začal v říjnu shromažďovat dokumentaci a ekonomické informace, aby mohl zhodnotit, jaká je úroveň cen Českých drah.

České dráhy od 3. října nabídly zvýhodněné jízdné na tratích mezi Prahou a Brnem, Zlínem, Ostravou a Hradcem Králové. Jízda z Olomouce do Prahy například místo 310 korun vyšla na 220 korun. Kromě obyčejného a zákaznického jízdného České dráhy na vybraných tratích zlevnily i jízdenky SporoTicket. Dráhy zlevnily jen tři dny poté, co na trať 26. září vyjely konkurenční spoje Regiojet.

Neohlášená návštěva sbírala podklady

ÚOHS v říjnu oznámil, že zahajuje šetření případu. Nyní zahájil i správní řízení. Předseda ÚOHS Petr Rafaj dnes řekl, že se antimonopolní úřad zabývá možným uplatňování podnákladových cen. Správní řízení zahájil v lednu. „V sídle Českých drah jsme byli na jednodenní neohlášené kontrole, při které jsme zajišťovali podklady,“ uvedl Rafaj. Zdůraznil, že se úřad případem začal zabývat právě na návrh RegioJetu.

Vedení Českých drah navíc v médiích uvedlo, že provoz této linky budou financovat na úkor jiných linek, které v České republice na základě objednávky Ministerstva dopravy a krajů a se státními dotacemi ve výši 12 miliard Kč provozují. Jedná se o nepřípustné křížové financování, které fakticky umožňuje dominantovi na přechodné období snížit své ceny pod své náklady, neboť vzniklou ztrátu pak dominant financuje z jiných provozů, a následně z navýšení cen poté, co se mu podaří konkurenta z trhu vytlačit. Kroky Českých drah vůči RegioJetu jsou čítankovým příkladem zneužívání dominantního postavení, proto vítám zásah ze strany ÚOHS“, doplňuje Mgr. Markéta Peňázová.

Podle RegioJetu dominant nesmí dlouhodobě nabízet své služby za podnákladové ceny, aby neblokoval vstupu nových soutěžitelů na trh. „Přestože byla linka Praha - Ostrava, především díky ztrátovému pendolinu, pro monopolního dopravce dlouhá léta ztrátová, přistoupily České dráhy týden po vstupu RegioJetu na trh ke snížení svých cen o 20-30 procent pod ceny nového dopravce a na této úrovni je drží do dnešního dne. Cílem těchto predátorských cen očividně je vyloučit RegioJet jako jediného konkurenta z trhu,“ uvedla právní zástupkyně společnosti Markéta Peňázová.

Podle ní České dráhy používají nepřípustné křížové financování, při němž mohou na určité období snížit ceny pod své náklady. Vzniklou ztrátu potom financují z jiných provozů a ceny opět navýší poté, co se jim podaří z trhu vytlačit konkurenci. „Kroky Českých drah vůči RegioJetu jsou čítankovým příkladem zneužívání dominantního postavení, proto vítám zásah ze strany ÚOHS,“ dodala Peňázová.

Projekt RegioJetu podle Jančury počítal s tím, že s cenami srovnatelnými s nabídkou drah přilákají lepším servisem více cestujících a obsazenost bude dosahovat ziskové hranice devadesáti procent.