Česká premiéra: Arriva poprvé vyjela bez dotací do Kralup a má velké plány

Arriva spustila linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou

Arriva spustila linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou Zdroj: E15 Anna Vackova

Nová linka společnosti Arriva do Benešova
Nová linka společnosti Arriva do Benešova
Nová linka společnosti Arriva do Benešova
Nová linka společnosti Arriva do Benešova
Nová linka společnosti Arriva do Benešova
15
Fotogalerie
Cestující na pražském Masarykově nádraží dnes ráno překvapil nezvyklý žluto-modrý vlak. Společnost Arriva vlaky spustila svou linku do Kralup nad Vltavou, rozhodla se přitom zariskovat a jezdit na čistě komerční bázi bez dotací. Linka tak bude s velkou pravděpodobností ztrátová.

„Je to pro nás taková laboratoř, vše se ukáže až podle počtu cestujících,“ uvedl ředitel firmy Jaroslav Richter. Stále přitom doufá, že se mu podaří spoj dostat pod dotační deštník. Podle ROPIDu, který má organizaci dopravy v Praze a okolí na starost, vše vázne především na neochotě Středočeského kraje. „Letos se to už určitě vyřešit nepodaří,“ řekl mluvčí ROPIDu Filip Drápal.

Arriva tak bude muset spoléhat čistě na příjem z jízdného a doplňkového prodeje na palubě. Základní jízdné je 34 korun. Na lince bude pendlovat motorák z roku 1989, který firma zdědila po své „babičce“ Deutsche Bahn a jehož interiér prošel kompletní rekonstrukcí. Vlak je tichý, pohodlný, sedačky nabízejí dostatek místa pro nohy, cestujícím je k dispozici wi-fi. Káva na palubě vyjde na 15 korun, kousek pizzy na 27 korun. Oproti Českým drahám ujede trasu o šest minut rychleji, celkem za 29 minut. Dráhy ale mají více zastávek.

Dnes dopoledne vlak jezdil plný zhruba z poloviny, někteří cestující přitom neměli tušení, že jedou se soukromníkem a nastoupili s jízdenkami Českých drah. Pro dnešek jim bylo odpuštěno. Vnučka Deutsche Bahn prodává jízdenky zatím pouze ve vlaku.

I kdyby Arriva na pražském podnikání, které mnozí označují za ekonomickou sebevraždu, prodělala miliony a musela linku nakonec stopnout, získá cenné reference. Ministerstvo dopravy totiž chystá sérii soutěží na zajištění dotovaných rychlíků a Arriva se v nich bude moci prokázat svou první linkou i schválenými vlaky. Podle Richtera už je v Bavorsku pro českou Arrivu připraveno dalších 20 motorových vlaků. S těmi chce jít firma do soutěže o trať Liberec – Pardubice, kterou by mělo ministerstvo vypsat ještě letos.

Jiným příkladem soukromníka na pražských kolejích je firma KŽC Doprava. Té se podařilo vyjednat s Prahou a ROPIDem dotace na linku z Masarykova nádraží do Prahy Čakovic. KŽC vyjede se svými dvěma lokálkami řady 810 se začátkem října, ještě letos na ně od města dostane přes čtyři miliony korun. Na příští rok pak má v rozpočtu zajištěnou dotaci přes 14 milionů. Na jeden kilometr vlaku to dělá zhruba 104 korun. Pražský průměr u ČD se pohybuje mezi 110 a 150 korunami na jeden vlakový kilometr, jde však vesměs o delší a větší vlaky.