České aerolinie před létem výrazně rozšíří síť
„Musíme se podívat po nových obchodních příležitostech, a to na západ, sever a jih od Prahy,“ uvedl obchodní ředitel firmy Ján Tóth. Záměrně vynechal východ, kde aerolinky loni ze známých důvodů krvácely. Jen na ruském trhu přišly o pětinu cestujících, na Ukrajině se ztráty blíží šedesáti procentům.
Společnost proto sáhla k výraznému osekání frekvencí na východ, před létem navíc neobnoví linky do Permu a Ufy a odložila plány na nové spoje do Kaliningradu a Kazaně. Uvolněná letadla typu Airbus A319 pošle na opačnou světovou stranu, například do Liverpoolu, Osla, Bilbaa, Bordeaux či Porta. Vedle proudových strojů stažených z východních linek chtějí ČSA lépe využít svých sedm vrtulových letounů ATR, na které připadá více než polovina novinek v síti.
novinky ČSA |
Letouny zamíří například do Benátek, Boloni, dánského Billundu či norského Kristiansandu. Řadu zmíněných měst přitom ČSA v minulých letech opustily. S některými zaváděnými destinacemi aerolinie počítají jako s celoročními (Oslo), jiné budou pouze sezonní (Benátky). Třetí skupinu tvoří linky, u kterých nemá vedení firmy zatím jasno. Sem patří například lety do Atén, o jejichž případném celoročním operování rozhodne nadcházející léto.
V letovém řádu ČSA se objeví i deset nových linek, které zavádí budoucí akcionář národního dopravce, firma Travel Service. Obě firmy se dohodly na takzvaném sdílení kódu. Ztrátové ČSA předloni přepravily zhruba 2,9 milionu pasažérů, za loňský rok se kvůli ztrátám na východě dá očekávat další propad.
Ján Tóth: Vracíme se do západní Evropy
Ředitel aerolinky ČSA pro obchod a marketing Ján Tóth vkládá velké naděje především do nových linek na jih Evropy, kam létají čeští turisté. Dopravce tak chce kompenzovat ztráty na ruském trhu.
E15: Nehodnotíte zpětně orientaci ČSA na východní trhy z minulých let jako chybu?
Nenazval bych to chybou. Plynulo to z objektivního vývoje na trhu letecké dopravy. Každá letecká společnost musí reagovat na řadu věcí, které jsou mimo její kontrolu. Naše orientace na východní trhy byla logickým vývojem. Vedli jsme a si tam tradičně velice dobře, expandovali jsme, byli jsme oblíbení a zároveň jsme na západě čelili konkurenci nízkonákladových dopravců. Zákonitě tedy docházelo k redukci v západní Evropě a k expanzi ve východní Evropě. Situace se ale dále vyvíjí a my na ni musíme reagovat. A reagujeme tak, že se vracíme do západní Evropy.
E15: Podle čeho jste vybírali nové destinace na západě?
Podle několika kritérií. V první řadě jsme se dívali na potenciál cestujících z České republiky a do České republiky. Pak jsme se dívali na to, kam létá či nelétá naše konkurence. Hledali jsme takové destinace, kde ještě žádný konkurent nelétá, abychom se tam mohli uchytit. A rovněž jsme zkoumali jakési precedenty z konkrétních regionů, například Skandinávie. Máme zkušenosti, jak se chovají určitě linky očekáváme, že podobné destinace v témže regionu budou mít analogický vývoj.
E15: Do kterých nových linek vkládáte z obchodního hlediska největší naděje?
My v podstatě věříme všem našim destinacím. Osobně jsem velice rád, že se vracíme s pozitivními novinkami pro český trh. Konkrétně mám na mysli řeckou metropoli Atény, návrat do Benátek a také destinace typu Porto nebo Bordeaux, kam rádi létají čeští turisté. Vedle toho jmenuji třeba italskou Boloňu, u které také čekáme, že bude u klientů velice oblíbená.
E15: Nevzniká vám rozšířením sítě problém s kapacitou letadel?
Nikoli. Veškeré nové destinace zahajujeme s naší současnou flotilou na kapacitě, kterou máme. Využijeme především kapacitu, která se nám uvolnila po zrušení linek v Rusku. A také lépe využijeme zbytkovou kapacitu, která se dosud zcela nevyužívala.