České dráhy chtějí další Railjety. Téměř za tři miliardy

Raijet České dráhy

Raijet České dráhy Zdroj: cd

Raijet odstartoval svou první cestu z Břeclavi
Interiér vlaku
Jednotka ÖBB railjet byla 17. dubna představena na trase Břeclav-Brno-Praha. Na snímku jsou generální ředitel ÖBB Christian Kern (vlevo) a generální ředitel ČR Petr Žaluda.
Vlevo je stávající EC s lokomotivou Taurus.
Kabina strojvůdce v novém vlaku
11
Fotogalerie
Další posílení svého vlakového parku plánují České dráhy. Chtějí dalších osm nových souprav Raijet od firmy Siemens. Nákup musí ve středu schválit vláda.

Dozorčí rada Českých drah schválila nákup dalších osmi souprav Railjet od německého výrobce Siemens za 110 milionů eur (2,8 miliardy korun). Uvedl to mluvčí Českých drah Radek Joklík s tím, že nákup musí ještě ve středu schválit vláda. Sedm souprav za zhruba 2,5 miliardy korun, které mají být provozovány na lince z Prahy přes Brno a Vídeň do Štýrského Hradce, dopravce objednal loni v létě.

Nákup vlaků dlouhodobě kritizuje tuzemský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation. Vadí mu, že České dráhy na nákup vlaků nevypsaly výběrové řízení, ale využily nabídku odprodeje 16 přebytečných vozidel původně objednaných rakouskými drahami ÖBB.

Údajně rozhodla výhodná cena

Dráhy dosud tvrdily, že dohodnutá cena 200,5 milionu eur (zhruba pět miliard korun) za soupravy byla výjimečně výhodná a vypsání výběrového řízení bránil i omezený čas, po který nabídka platila.

To loni potvrdil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který nákup bez výběrového řízení posvětil. Jeho rozhodnutí ale zrušil krajský soud v Brně, podle kterého ÚOHS chyboval, když ve svém hodnocení srovnával cenu Railjetů jen s vlaky ICx od Siemensu a nařídil, aby tuto klíčovou otázku posoudil znovu. Proti rozhodnutí krajského soudu se ale odvolaly ČD, Siemens i ÚOHS k Nejvyššímu správnímu soudu.

Osm nových souprav má podle dřívějšího vyjádření dopravce sloužit pro provoz na mezinárodních linkách do Bratislavy a Budapešti. Soupravy Railjet jsou sedmivozové jednotky s řídícím vozem. Jejich kapacita je asi 400 míst a jsou určeny pro provoz rychlostí až 230 km/h.

Škoda Transportation, která měla o zakázku zájem, chtěla Českým drahám nabídnout vozidlo vlastní výroby, které mělo být schopné jet 200kilometrovou rychlostí a mělo tuzemského dopravce údajně vyjít levněji než nabízené Railjety.