České nebe křižují stále větší a lukrativnější stroje

Boeing 747, ilustrační foto

Boeing 747, ilustrační foto Zdroj: Repro VTM

Méně letadel za více peněz. Tak by se dal popsat provoz na českém nebi za první letošní pololetí. Cestu tuzemským vzdušným prostorem zvolilo přes 325 tisíc letadel, meziročně o tři procenta méně. Odlišný pohled ovšem skýtá převod do podoby čísel, která jsou klíčová pro státní podnik Řízení letového provozu (ŘLP).

Počet takzvaných přeletových jednotek se meziročně zvýšil o 1,4 procenta. Přeletová jednotka bere v potaz hmotnost letadla a překonanou vzdálenost, odvíjí se od ní platba leteckých společností za dispečerské služby. „Lze tak konstatovat, že meziročně dochází k nárůstu počtu proletěných kilometrů a zvyšuje se i maximální vzletová hmotnost letadel, která český vzdušný prostor využívají,“ potvrdil mluvčí ŘLP Richard Klíma.

Přes české území tak stále častěji létají nejlukrativnější stroje typu Boeing 747 nebo Airbus A380. Největší dopravní letoun světa zaplatí za přelet přes české území v délce 400 kilometrů přes devatenáct tisíc korun. U menšího proudového Airbusu A320 to je necelých šest tisíc.

Příkladem nejvítanějšího hosta nad českými zeměmi tak může být pravidelná linka Airbusu A380 firmy Emirates z Dubaje do Paříže, která překročí hranice na Vsetínsku a republiku opouští nad Aší. Právě Emirates jsou spolu s Lufthansou největšími zákazníky ŘLP.

Statistika Řízení letového provozu
kapacita českého nebe156 přeletů za hodinu
průměrný denní počet pohybů za první pololetí 2100
počet pohybů leden až červen 325 123
průměrné zpoždění letu za první pololetí 0 minut
doporučený limit pro zpoždění letu nad Českem 0,15 minuty

Skokany prvního pololetí se ale staly Turkish Airlines a Qatar Airways, u nichž se zájem o české nebe zvýšil o desítky procent. Příčinou může být i cena. ŘLP už pět let drží poplatek za jednu jednotku na úrovni 46 eur, zatímco evropský průměr činí 57 eur.

V prvním pololetí nastala významná změna ve využívání kapacity českého vzdušného prostoru. Civilní dispečeři spojili své síly s vojáky, kteří jsou neustále přítomni v řídicím středisku. Civilisté tak mají z první ruky informace o aktivitách vojenského letectva a mohou pružně využívat i prostory obvykle vyhrazené armádním letcům.

Integrace řízení přispěla k tomu, že se od ledna do června letadla nad Českem vůbec nezpožďovala. ŘLP patří dlouhodobě k nejziskovějším státním firmám v zemi. Jen loni dosáhlo při obratu 3,2 miliardy hrubého zisku 336 milionů korun. Nespoléhá přitom jen na dispečerské služby, úspěšně zvyšuje i tržby z komerčních aktivit svého výcvikového střediska.

Jan Klas: Nejlukrativnější je pro nás obří Airbus A380