Čína chce postavit železnici do USA. Délkou překoná Transsibiřskou magistrálu

Vysokorychlostní vlak na nádraží v Kantonu

Vysokorychlostní vlak na nádraží v Kantonu Zdroj: CC BY-SA 2.5: Baycrest

Peking zvažuje stavbu „Čínsko-rusko-kanadsko-americké“ železnice. Vysokorychlostní trať by měřila 13 tisíc kilometrů a její součásti by byl i 200 kilometrů dlouhý tunel pod Beringovou úžinou. Podle Číny jsou již nyní k dispozici všechny potřebné technologie.

Navrhovaná železnice by začínala na severovýchodě Číny, pokračovala přes Sibiř, pomocí tunelu překonala Tichý oceán a skrze Aljašku a západ Kanady pokračovala na pacifické pobřeží USA, uvedl čínský státní deník Beijing Times.

„Právě teď probíhají diskuse. Rusko o podobné železnici uvažuje už mnoho let,“ řekl deníku Wang Meng-šu, expert na železniční dopravu z Čínské strojírenské akademie.

Se svými 13 tisíc kilometrů by celá železnice byla o tři tisíce kilometrů delší než Transsibiřská magistrála. Vlaky by na trati dosahovaly průměrné rychlosti 350 kilometrů za hodinu a celá cesta by trvala dva dny.

Technologie potřebná pro vybudování spojení mezi Sibiří a USA, které svou délkou výrazně překoná všechny již dokončené tunely, je podle deníku China Daily již k dispozici. Čína jí prý použije i na stavbě železničního tunelu na Tchaj-wan.

Podle Beijing Times nyní čínští plánovači připravují celkem čtyři projekty mezinárodních železničních linek. Kromě spojení Číny a USA Peking navrhuje linku vedoucí z Londýna do Paříže, Berlína, Varšavy, Kyjeva a Moskvy, kde se rozdělí na dvě větve – první povede přes Kazachstán do Číny, druhá na Sibiř.

Další linka má propojit měst Urumči na západě Číny s Kazachstánem, Uzbekistáne, Turkmenistánem, Íránem a Tureckem, končit by měla v Německu. Poslední linka by začínala ve městě Kchun-ming a končila v Singapuru.