Čína varuje EU: Povolenky mohou vyvolat obchodní válku

Plán Evropské unie na zavedení emisních povolenek pro letecké společnosti by mohl rozpoutat obchodní válku. Uvedla to podle agentury Reuters čínská média. Evropský soudní dvůr ve středu rozhodl, že EU může do systému emisních povolenek zahrnout všechny aerolinky využívající evropská letiště, tedy i firmy sídlící mimo unii. Plán EU kritizují i USA. Podle Reuters už se chystané změny projevily růstem ceny letenek.

„Je to obchodní bariéra ve jménu ochrany životního prostředí,“ uvedla oficiální čínská zpravodajská agentura Nová Čína. „Bude obtížné vyhnout se obchodní válce,“ dodala. Upozornila, že plán EU poškodí cestující i celé odvětví letecké přepravy.

Čínské ministerstvo zahraničí dnes uvedlo, že se nadále staví proti záměru EU jednostranně zavést emisní povolenky pro letecké společnosti. Vyzvalo unii k jednáním o dalším postupu s ostatními zeměmi. „Řada zemí vyjádřila odpor vůči tomuto systému EU. Doufáme, že evropská strana bude postupovat prozíravě,“ dodalo.

Evropská unie v březnu rozhodla, že všechny aerolinie, které létají na její území, se stanou od ledna příštího roku součástí systému obchodování s emisními povolenkami. Unie tak chce přimět letecké společnosti k omezení zplodin ze spalování paliva a přispět k boji proti globálnímu oteplování. Letecké společnosti mají do roku 2020 dostávat 85 procent povolenek zdarma a nakupovat 15 procent.

Změny už se odrazily v cenách letenek

Plán EU se nelíbí americkým aeroliniím. Jejich protest podpořily i další země, kromě Číny třeba i Indie. Podle skupiny Airlines for America může unijní systém emisních povolenek stát americké letecké společnosti v letech 2012 až 2020 odhadem 3,1 miliardy dolarů (60,7 miliardy korun).

Agentura Reuters už zaznamenala první růst cen letenek do Evropy. Zdražení podle ní v některých případech dosáhlo až 90 dolarů (1764 korun).

Je velmi pravděpodobné, že dopravci přesunou náklady na hrazení poplatků na zákazníky, soudí Reuters s odvoláním na odhady průmyslových expertů. Podle Mika Milleara, viceprezidenta Amerického leteckého institutu mohou kvůli unijní úpravě transatlantické lety zdražit o 70 až 90 dolarů vzhledem k současným cenám ropy.

Povolenky budou sloužit k financování vládních dluhů, namítají aerolinky

Podle leteckého analytika Raye Neidla je evropský krok negativním precedentem, kdy jeden region nastavuje vlastní pravidla leteckého průmyslu. „Je to nepříjemné, že jedna část světa si zavádí tyto pravidla. Historicky svět spíše spolupracoval na globálních pravidlech a nařízeních,“ konstatoval Neidl.

Americké společnosti v evropském kroku spatřují spíš způsob řešení současné finanční krize, nikoli čistě ekologické gesto. „Pokud zvážíme stav mnoha evropských zemí, je tady opodstatněný důvod se domnívat, že mnoho vlád tyto peníze využije k financování svých dluhů a finančních problémů,“ soudí Steve Lott, mluvčí skupiny Airlines for America.

„My si naopak myslíme, že peníze by měly používat letecké společnosti na investice do nových letadel, nových motorů - věcí, které skutečně sníží jejich uhlíkovou stopu,“ dodává Lott.

Jak připomíná Reuters, například americké společnosti Delta Air Lines Inc a American Airlines AMR Corp si letos objednaly stovky nových strojů, které poskytují nové mechanismy šetření paliva a omezení emisí.