ČSA nemusejí vracet půjčku od Osinku

„Ten úvěr musel být kapitalizován, ČSA prostě neměly na to, aby ho splatily,“ řekl letos v rozhovoru pro deník E15 předseda představenstva Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák. Dopravce tak peníze nemusel vracet, případ ale začala zkoumat Evropská komise, která má pro jakoukoliv státní podporu velmi přísná pravidla. Pokud by postup českého státu neschválila, konec ČSA by se stal neodvratným.
„Vítám, že Evropská komise uznala naše argumenty a schválila restrukturalizační plán ČSA. Obrovskou zásluhu na tom má předseda dozorčí rady Michal Mejstřík,“ sdělil deníku E15 ministr financí Miroslav Kalousek. Doplnil, že dlouhodobým cílem je nalezení strategického partnera pro ČSA.
Odhození koule v podobě nejistoty kolem půjčky od Osinku cestu k privatizaci otevírá. Zájemci se ale nehrnou, neboť krize ochromuje celý sektor letecké dopravy. Opatrně se hovoří například o Korean Air nebo Etihadu.
Bruselský souhlas předcházela řada složitých kroků. ČSA se například musely zmenšit o 30 procent nebo prodat majetek za pět miliard korun. Komisi musely rovněž přesvědčit, že jsou schopné fungovat bez dalších extra zdrojů.
Čtěte také:
Brusel schválil restrukturalizaci Českých aerolinií
Nejekologičtější aerolinkou je Monarch, ČSA ve středu pole
ČSA po dlouhé době před zimou nezhubnou
Rozčarování zavládlo u konkurence. K nejhlasitějším kritikům postupu státu v ČSA patří Travel Service. „Je frustrující být v podnikání závislý na rozhodnutích Evropské komise. To je jediný komentář, který můžeme poskytnout,“ řekl deníku E15 jeho majitel Jiří Šimáně, který už dříve hrozil odchodem firmy z Česka.
Piloti nebudou žádat vyšší platy
Piloti ČSA nebudou pro rok 2013 požadovat zvýšení platů. Odmítají ale plán vedení firmy, který se snaží prodloužit jim délku pracovní doby. S těmito návrhy hodlá České sdružení dopravních pilotů vstoupit do jednání o podobě kolektivní smlouvy v ČSA. Vedení ČSA své plány nesdělilo s tím, že obsah i průběh kolektivních vyjednávání je neveřejný. Jednání má začít v říjnu.