D1 Express neměl šanci vydělávat, šlo jen o Žaludovu reklamu, tvrdí Jančura

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: Robert Zlatohlavek, E15

D1 Expressy měly nabízet alternativu řidičům na rekonstruované dálnici D1. Místo toho do konce roku skončí. Podle šéfa konkurenčního RegioJetu Radima Jančury byl jejich konec nevyhnutelný.

Jeden z nejpohodlnějších vlaků od prosince končí. Oficiálně kvůli výlukám na trati, mnohem pravděpodobnější jsou však ekonomické důvody. D1 Express se totiž od počátku potýkal s nezájmem cestujících, což se příliš nezměnilo ani po zlevnění jízdného. Oproti jiným linkám navíc rychlíky do Brna nedotoval stát. S informací přišel server Lidovky.cz.

„Je to zvláštní, ale obsazenost byla mizerná. I když jsou ty vlaky kvalitní, nenašly si příznivce. Místo toho, aby stáhly cestující z autobusu, tak spíš kanibalizovaly tržby z běžných vlaků, které jezdí o půl hodiny dříve nebo později,“ komentoval konec D1 Expressu šéf konkurenčního RegioJetu Radim Jančura.

D1 express nemohl vydělávat ani při nejvyšším možném jízdném

Aktuální spoje na lince Praha-Brno poskytují kvalitní cestování a kapacitu za stejnou jako D1 Express. Zvláštní rychlík podle Jančury jen kanibalizoval na vlastních tržbách při výrazně vyšších nákladech. Dokument přitom počítá s vyššími cenami jízdného, v současnosti totiž dráhy nabízejí slevu za včasný nákup každému zákazníkovi.

„I kdyby jezdil každý den na 100% obsazenost, což je nemožné, i při nejvyšším možném jízdném, stejně by prodělával,“ analyzuje Jančura. Podle něj by vlaky mohly být teoreticky ziskové jen tehdy, pokud by ČD drasticky nesnižovaly ceny.

O skutečných důvodech konce D1 Express však nechce Jančura spekulovat. „Nevím, jestli to s tím může souviset. Je ale hloupost, aby mezi těmito městy jezdil vlak co půlhodinu. D1 Express pouze posiloval marketing drah, bylo to rozhodnutí pana Žaludy (exředitel ČD Petr Žaluda - pozn. red.). U nového šéfa drah Zeleného je vidět, že hledá úspory a tohle je jedna z nich,“ uzavírá Jančura na webu Lidovky.cz