D1 Express neměl šanci vydělávat, šlo jen o Žaludovu reklamu, tvrdí Jančura

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: Robert Zlatohlavek, E15

pav
D1 Expressy měly nabízet alternativu řidičům na rekonstruované dálnici D1. Místo toho do konce roku skončí. Podle šéfa konkurenčního RegioJetu Radima Jančury byl jejich konec nevyhnutelný.

Jeden z nejpohodlnějších vlaků od prosince končí. Oficiálně kvůli výlukám na trati, mnohem pravděpodobnější jsou však ekonomické důvody. D1 Express se totiž od počátku potýkal s nezájmem cestujících, což se příliš nezměnilo ani po zlevnění jízdného. Oproti jiným linkám navíc rychlíky do Brna nedotoval stát. S informací přišel server Lidovky.cz.

„Je to zvláštní, ale obsazenost byla mizerná. I když jsou ty vlaky kvalitní, nenašly si příznivce. Místo toho, aby stáhly cestující z autobusu, tak spíš kanibalizovaly tržby z běžných vlaků, které jezdí o půl hodiny dříve nebo později,“ komentoval konec D1 Expressu šéf konkurenčního RegioJetu Radim Jančura.

D1 express nemohl vydělávat ani při nejvyšším možném jízdném

Aktuální spoje na lince Praha-Brno poskytují kvalitní cestování a kapacitu za stejnou jako D1 Express. Zvláštní rychlík podle Jančury jen kanibalizoval na vlastních tržbách při výrazně vyšších nákladech. Dokument přitom počítá s vyššími cenami jízdného, v současnosti totiž dráhy nabízejí slevu za včasný nákup každému zákazníkovi.

„I kdyby jezdil každý den na 100% obsazenost, což je nemožné, i při nejvyšším možném jízdném, stejně by prodělával,“ analyzuje Jančura. Podle něj by vlaky mohly být teoreticky ziskové jen tehdy, pokud by ČD drasticky nesnižovaly ceny.

O skutečných důvodech konce D1 Express však nechce Jančura spekulovat. „Nevím, jestli to s tím může souviset. Je ale hloupost, aby mezi těmito městy jezdil vlak co půlhodinu. D1 Express pouze posiloval marketing drah, bylo to rozhodnutí pana Žaludy (exředitel ČD Petr Žaluda - pozn. red.). U nového šéfa drah Zeleného je vidět, že hledá úspory a tohle je jedna z nich,“ uzavírá Jančura na webu Lidovky.cz