Klíčem k zajištění bezpečnosti cestujících je „využívání informací, které mají k dispozici jen vojenské a vládní zpravodajské služby“, řekl deníku Financial Times Spohr. Celoplošný zákaz letů nad neklidnými oblastmi totiž podle něj nelze zavést.
„Pokud prohlásíte všechny neklidné oblasti za válečné zóny a zakážete přelety, světový vzdušný prostor by se omezil na velmi malé území. To je příliš černobílé uvažování, než aby tento systém mohl fungovat,“ uvedl.
Katastrofa letu MH17 ukázala, že přístup aerolinek k rozhodování o bezpečnosti určitého území je velmi rozdílný a zmatečný. Dopravci se totiž obvykle spoléhají na informace získané od národních zpravodajských služeb.
Názory na bezpečnost se často liší
Například Air France a Virgin Atlantic tak nedávno přestaly přelétávat území Iráku a Emirates oznámily, že se k nim brzy přidají. Lufthansa sice v pátek přerušila lety do severoiráckého Erbílu, aby vyhodnotila bezpečnostní situaci v oblasti, kde došlo k novým střetům mezi Kurdy a jednotkami ISIL. Následně ale lety obnovila s tím, že se bude kvůli „obavám cestujících a posádek“ vyhýbat přeletům jen nad oblastmi ovládanými rebely z ISIL.
„Jsou části světa, kam konkurenti, které respektuji a beru vážně, létají a my ne. A jsou jiné části světa, do kterých by se podle názoru konkurence létat nemělo, a my si myslíme, že mělo,“ vysvětlil Spohr.
Lufthansa podle Spohra spoléhá na doporučení německých zpravodajců. Aerolinky by ale spolupráci rády prohloubily. Lufthansa se navíc v budoucnu nehodlá spoléhat jen na jeden zdroj informací. „Práce s různými úrovněmi informací od různých zdrojů a jejich kombinování – to je pravděpodobně cesta, kterou se v budoucnu vydáme,“ řekl Spohr.
IATA hodlá dál spoléhat na vlády
Své síly by měly spojit i oborová asociace IATA a Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). Podle Spohra ale nyní tato agentura OSN, která nastavuje celosvětové standarty pro leteckou dopravu, není připraveno na to, aby aerolinkám s odhalováním bezpečnostních rizik pomohla.
K větší aktivitě obou organizací nedávno vyzval i šéf aerolinek Emirates Tim Clark. Vyzval také ke svolání mimořádné konference IATA o nezbytných změnách v odvětví vedoucím k přesnějšímu vyhodnocení bezpečnostních hrozeb. Organizace to ale odmítla s tím, že za posouzení bezpečnostní situace zodpovídají vlády a národní řízení letového provozu.