Dobeš slibuje stavbařům obnovení unijních dotací

stavba dálnice

stavba dálnice Zdroj: E15

Nejhůře postižená oblast stavebnictví, kterou jsou inženýrské stavby, by ještě letos mohla čerpat miliardy na dopravní projekty od Evropské unie. Ministr dopravy Pavel Dobeš uvedl na Setkání lídrů tuzemského stavebnictví, že jeho úřad dokončuje jednání s Evropskou komisí o obnovení plateb do největšího tuzemského dotačního programu Doprava.

Proces zpětného proplácení výdajů na projekty se v programu Doprava zastavil loni. Mezitím se nahromadily žádosti o zpětné proplacení za zhruba 90 miliard korun. Podle Dobeše je teď ohroženo vyplacení zhruba deseti miliard korun. Ani o tuto částku by Česko nemuselo přijít, pokud se o ni podaří zažádat na jiné projekty. „Jako náhradní program by mohla pomoci například modernizace dálnice D1,“ řekl Dobeš.

Šéfové stavebních firem jsou však k plánům ministerstva skeptičtí. „Je otázka, kdy se s D1 vůbec začne, kdy se ukončí soutěže,“ upozornil jednatel společnosti Swietelsky stavební Petr Čížek. Nejvíc manažerům v oboru vadí nekvalitní příprava a netransparentnost výběrových řízení, špatné zákony a jejich dlouhé schvalování. Na třetím místě pak uvádějí problémy s čerpáním peněz z evropských fondů.

Svaz podnikatelů ve stavebnictví opakovaně kritizuje škrty ve veřejných investicích. „Očekáváme od vlády odpověď na otázky, jaká prorůstová opatření chystá, kam budou směřovat, kdy budou nastartována a co konkrétního stavebnictví přinesou,“ zopakoval prezident svazu Václav Matyáš. „Veřejná sféra musí šetřit, aby se nedostala do dluhové pasti,“ odmítl být tahounem stavebnictví ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba ve čtvrtletní oborové analýze, vypracované společnostmi CEEC Research a KPMG. „Nezbývá než do budoucna počítat spíš se soukromou poptávkou,“ dodal Kuba.

Ředitelé stavební podniků odhadují pokles odvětví za celý letošní rok o 6,9 procenta, u firem z oblasti inženýrského stavitelství se předpovědi pohybují dokonce nad osmi procenty.