Proces zpětného proplácení výdajů na projekty se v programu Doprava zastavil loni. Mezitím se nahromadily žádosti o zpětné proplacení za zhruba 90 miliard korun. Podle Dobeše je teď ohroženo vyplacení zhruba deseti miliard korun. Ani o tuto částku by Česko nemuselo přijít, pokud se o ni podaří zažádat na jiné projekty. „Jako náhradní program by mohla pomoci například modernizace dálnice D1,“ řekl Dobeš.
Šéfové stavebních firem jsou však k plánům ministerstva skeptičtí. „Je otázka, kdy se s D1 vůbec začne, kdy se ukončí soutěže,“ upozornil jednatel společnosti Swietelsky stavební Petr Čížek. Nejvíc manažerům v oboru vadí nekvalitní příprava a netransparentnost výběrových řízení, špatné zákony a jejich dlouhé schvalování. Na třetím místě pak uvádějí problémy s čerpáním peněz z evropských fondů.
Svaz podnikatelů ve stavebnictví opakovaně kritizuje škrty ve veřejných investicích. „Očekáváme od vlády odpověď na otázky, jaká prorůstová opatření chystá, kam budou směřovat, kdy budou nastartována a co konkrétního stavebnictví přinesou,“ zopakoval prezident svazu Václav Matyáš. „Veřejná sféra musí šetřit, aby se nedostala do dluhové pasti,“ odmítl být tahounem stavebnictví ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba ve čtvrtletní oborové analýze, vypracované společnostmi CEEC Research a KPMG. „Nezbývá než do budoucna počítat spíš se soukromou poptávkou,“ dodal Kuba.
Ředitelé stavební podniků odhadují pokles odvětví za celý letošní rok o 6,9 procenta, u firem z oblasti inženýrského stavitelství se předpovědi pohybují dokonce nad osmi procenty.