Dobešův úřad chystá revoluci v údržbě silnic

Silnice u Okřešic na Třebíčsku

Silnice u Okřešic na Třebíčsku Zdroj: Autorevue.cz

Ministerstvo dopravy chce v příštím roce od základu změnit systém údržby rychlostních silnic a silnic I. třídy. Během několika následujících týdnů vypíše obří tendr s předpokládanou hodnotou přes šest miliard korun za šest let. V něm vybere firmy, které budou zimní a běžnou letní údržbu obstarávat. Cílem je úspora stovek milionů korun.

„Půjde skutečně o razantní zvrat. Pro nás je velmi důležité, aby se trh maximálně otevřel. Aby se soutěže mohli účastnit například i současní subdodavatelé,“ řekl deníku E15 ministr dopravy Pavel Dobeš.

Začátek změny časuje jeho úřad na podzim příštího roku, neboť koncem září 2013 vyprší současných 13 smluv na zajištění údržby. Dnes ji provádí po jednotlivých krajích Správy údržby silnic (SÚS), které vesměs patří pod krajské úřady a o státní silnice se starají na základě smluv s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic. Většina kontraktů přitom nevzešla ze žádné soutěže. Takzvané súsky už ani nemusejí mít vlastní mechanizaci, některé práci přeposílají jiným firmám. To se děje například ve středních Čechách.

Předpokládaná cena šest miliard korun, kterou má přinést otevřený tendr, představuje oproti současnému stavu úsporu 200 milionů korun ročně. „Díky soutěži ale můžeme uspořit i mnohem více,“ tvrdí Dobeš. Podle něj je soutěž nutná už jenom proto, aby stát zjistil reálné ceny údržby.

Ministerstvo nově rozdělí území České republiky do 58 oblastí, pro každou přitom počítá s uzavřením rámcové smlouvy se třemi až pěti společnostmi. „Pokud dodavatel nebude plnit podmínky smlouvy, tak budeme moci přejít k další firmě,“ uvedl Dobeš.

Model přitom počítá pro následujících šest let se třemi průměrnými zimami a třemi nezvykle tuhými. Nejde ale pouze o zimní údržbu. V rámci tendru půjde i o běžné práce od jara do podzimu, na které z celkové sumy připadá 1,26 miliardy.

Ministerstvo chce mimo jiné oprášit profesi klasických cestářů, kteří ve dvojici vždy jednou týdně budou muset projet každý kilometr svěřené silnice a zajistit bezpečnou sjízdnost například narovnáním poškozených značek nebo odklizením překážky. Materiál k údržbě ještě tento týden poputuje do mezirezortního připomínkového řízení.