Dotace a zase dotace. Nízkoemisní dopravu v Česku mají rozproudit další miliardy z EU
Snížit objem emisí z dopravy. Cíl, který si klade Evropská unie, znamená pro členské státy také příležitost, jak získat finanční prostředky pro své obce, města, kraje, dopravní podniky či sociální služby k obměně často přestárlého vozového parku. Miliardy korun zprostředkovávají na dotacích i tuzemská ministerstva. Zatímco v případě ministerstva průmyslu a obchodu a jeho dotace firmám a podnikatelům pro nákupy elektromobilů se jednalo spíše o jednorázovou záležitost, jiná ministerstva v podporách veřejného i soukromého sektoru čile pokračují.
Novou dotační výzvu chystá například ministerstvo životního prostředí, která cílí na vozidla městské hromadné dopravy, tedy na bateriové a vodíkové autobusy, trolejbusy a tramvaje. Z Modernizačního fondu EU je pro tyto účely alokováno 7,3 miliardy korun.
„Výzva by měla být vyhlášena do konce roku a žádat budou moci veřejné subjekty i ty se závazkem poskytování veřejné služby,“ uvádí mluvčí ministerstva Veronika Krejčí. Do modernizačního fondu putují peníze z výnosů z prodeje emisních povolenek na půdě EU. Od jeho vzniku Česku přinesl přes 111 miliard korun. Z tohoto fondu ministerstvo plánuje vyhlásit také návaznou výzvu v první polovině příštího roku. Ta podpoří nákup nejen bezemisních vozidel, ale i dobíjecích stanic uskutečněný veřejným sektorem.
„Přechod na nízkoemisní dopravu u veřejné správy podporujeme dlouhodobě. V poslední výzvě jsme dostali žádosti na více než 1500 vozidel,“ říká Krejčí. Má na mysli 600milionovou dotaci z Evropského plánu obnovy, kterým chce unie přispět k růstu ekonomik po jejich zasažení pandemií covidu-19. Peníze putovaly do pokladen úřadů, škol či obcí, které pořizovaly elektrovozy a dobíjecí stanice, případně automobily na vodík. Na jeden osobní elektrovůz bylo možné získat podporu nanejvýš tři sta tisíc korun.
„Ze stejného programu plánujeme v druhé polovině příštího roku podpořit také nákup bezemisních vozidel nad 4,25 tuny pro podnikatele,“ dodává Krejčí prozatím bez dalších podrobností.
Čtyři výzvy financované z Evropského fondu pro regionální rozvoj má aktuálně spuštěné ministerstvo pro místní rozvoj. Jednu z nich uzavře letos 20. prosince, v níž je umístěno čtvrt miliardy korun pro veřejnou dopravu. Čerpat ji hodlá pražský dopravní podnik. „Předpokládáme využití v plné výši na spolufinancování nákupu asi čtyřiceti standardních bateriových trolejbusů,“ uvádí vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.
Dotace na elektromobily
Zbývající trojice výzev poběží až do konce roku 2027. Jedna se týká nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu za 3,2 miliardy, ze které již byl podpořen nákup 48 elektrobusů za 468 milionů. Další dvě výzvy v souhrnné hodnotě 2,5 miliardy jsou určené pro společnosti v sociálních službách, které pomáhají například lidem s postižením, seniorům nebo ohroženým dětem či uprchlíkům. Žadatelé dosud obdrželi asi sedmdesát milionů na pořízení 76 vozidel, uvádí ministerstvo.
Právě ve městech dává přechod ze spalovacích vozů na elektrické největší smysl, domnívá se expert EY na automobilový průmysl Petr Knap. Jakkoliv se podle něj často jedná o nesystematicky a nekoncepčně pořizovaná vozidla, jejichž rostoucí odbyt dá jen stěží impulz zejména českému automobilovému průmyslu, přínosy převažují. „Různé formy městské obsluhy kombinují dobrý dojezdový profil, dostupnost dobíjení a velmi pozitivní efekt na hlukovou a emisní zátěž. Navíc to nemusí nezbytně deformovat trh, pokud bude podpora dobře zacílená,“ říká Knap.
Přechod na bezemisní dopravu podpořilo například i ministerstvo průmyslu a obchodu, když z Národního plánu obnovy zprostředkovalo podporu ve výši téměř dvou miliard. Využilo ji necelých šest tisíc podnikatelů k pořízení 6100 elektrických a vodíkových aut a 2696 dobíjecích stanic. Původně měl program trvat až do září příštího roku, zájemci ho však vyčerpali už v polovině října, tedy během necelých sedmi měsíců.
Pronikání elektrifikovaných vozidel do flotil veřejných institucí pohání i zákon o podpoře nízkoemisních vozidel, jenž říká, že elektrovozy mají zaujímat zhruba 29 procent ve veřejných zakázkách. Zákon, který implementuje evropské nařízení, schválila vláda Andreje Babiše (ANO) v roce 2020, připomíná web Novinky.cz. Zjistil, že vzhledem k tomuto nařízení koupí ministerstvo financí 515 osobních pětimístných elektromobilů Toyota BZ4X pro státní organizace. Cena jednoho vozu začíná na 654 tisících.