Dráhy chtěly čísla konkurence. Na ministerstvu neuspěly

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Euro Jan Hrouda

České dráhy se několik týdnů před odchodem generálního ředitele Petra Žaludy snažily dostat k číslům konkurence. Konkrétně je zajímaly nabídky a ekonomické modely, se kterými se přihlásily do soutěže o dotovanou trať Ostrava – Krnov – Olomouc firmy RegioJet a Arriva vlaky.

Dráhy informace žádaly po ministerstvu dopravy na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Ministerstvo však žádost odmítlo a dráhy pak ani nevyužily možnost odvolat se k ministrovi. Podobný postup přitom vyšel právě RegioJetu podnikatele Radima Jančury.

Ten si po dlouhých tahanicích na ministerstvu vynutil podrobná čísla Českých drah za jednotlivé tratě. Dráhy proti předání údajů konkurenci brojily s poukazem na obchodní tajemství. Úder proto chtěly nejspíš vrátit. „Jelikož došlo k poskytnutí výkazu prokazatelné ztráty a podrobné struktury nákladů Českých drah konkurenčním dopravcům, chtěli jsme také my znát tyto informace o firmách, které mají zájem provozovat dopravu v závazku veřejné služby, tedy s dotacemi ze státního rozpočtu,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

Tendr byl zrušen

Národní dopravce ale u ministerských úředníků nepochodil. V odůvodnění poukazují na dvě základní fakta. Ministerstvo celý tendr o krnovskou trať už v dubnu zrušilo, žádná smlouva s vítěznou firmou o poskytování dotací tedy nebyla uzavřena. Nabídkové dokumenty navíc vznikly bez přispění veřejných peněz a ministerstvo nemá souhlas autorů s jejich zveřejněním. „Zamítnutí jsme akceptovali,“ doplnil Joklík. Podle Jančurova mluvčího Pavla Hally by RegioJet data poskytl sám, ovšem pouze v případě, že by zakázku získal. „Takto k tomu není žádný důvod,“ řekl Halla.

Takzvaná válka o čísla vypukla už loni, kdy se Jančura domáhal podrobného rozpisu dotací, nákladů a výnosů za jednotlivé tratě, kde jezdí České dráhy. Čísla nakonec dostal za léta 2010 a 2011. Mimo jiné z nich vyplynulo, že největší dotace polyká právě rychlík Ostrava – Opava – Krnov - Olomouc, konkrétně 225 korun na kilometr (rok 2010). RegioJet přišel do tendru s požadavkem 188 korun na jeden vlakový kilometr, Arriva byla o korunu dražší. České dráhy následně vykázaly, že jejich ztráta v roce 2011 klesla na 175 korun na vlakový kilometr.