Dráhy hledají partnera, který prodá nepotřebný majetek

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Údržba majetku, který České dráhy (ČD) nezbytně nepotřebují, firmu stojí přes 240 milionů korun za rok. ČD si proto chtějí nechat pouze nádražní budovy, klíčové administrativní objekty, depa a související pozemky. Zbytek majetku nabídnou k prodeji.Celkem se jedná o 4 500 budov a 14 000 pozemků.

Prodej nepotřebného majetku, včetně stanovení jeho tržní ceny, bude mít na starost strategický parner drah, na kterého ČD vypsaly otevřené výběrové řízení.
„Předpokládaná hodnota zakázky je 90 milionů korun,“ uvedl vedoucí tiskového oddělení ČD Radek Joklík.

„Hledáme konsorcium firem tvořené renomovanou mezinárodní realitní kanceláří a subjekty z oblasti finančního poradenství a řízení projektů,“ říká náměstek generálního ředitele ČD pro správu majetku Milan Matzenauer. „Dráha se za poslední desetiletí velice změnila, už nepotřebujeme k zajištění provozu stovky budov a nemá smysl na ně každoročně vynakládat desítky milionů, které potřebujeme jinde. Bude rozumnější, když je prodáme a utržené peníze investujeme do oprav,“ dodal.

 „Koulí na noze Českých drah nejsou drážní domky a další drobné stavby ale zhruba 900 stanic a nádraží, která musí České dráhy udržovat, uvedl Jaromír Pejša, předseda Odborového sdružení železničářů. Drahám podle něj bohatě stačí pokladna pro prodej lístků, vše ostatní je naddimenzované. Podle odborářů by měly být tyto majetky převedeny do vlastnictví Správy železniční dopravní cesty jako součást drážní infrastruktury.   
  To ale podle Pejši na železnici není možné uskutečnit bezúplatně, nebo za symbolickou hodnotu a na odprodej za odhadní cenu nemá stát peníze. Řešení by mohlo přinést ministerstvo dopravy, které se do konce října zavázalo předložit materiál řešení problematiky zbytného majetku drah.

Vítěz výběrového řízení by měl být znám příští rok v únoru, hned potom chtějí dráhy zahájit prodej majetku. Předpokládá se tzv. „balíčkový“ prodej, kdy se nemovitosti neprodávají jednotlivě, ale po celcích. Prodávající tím snižuje riziko, že kupci skoupí jen atraktivní nemovitosti. K podobnému prodeji nepotřebných nemovitostí před časem přistoupily například i německé Deutsche Bahn.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.