Dráhy mají nový rychlík od Škody, nejdřív se objeví na linkách do Brna

Nový rychlík Českých drah InterPanter

Nový rychlík Českých drah InterPanter Zdroj: Skoda Transportation

České dráhy vyslaly do provozu nový rychlíkový vlak InterPanter. Premiéru si souprava od Škody Transportation odbyla na lince z Olomouce do Brna. Dráhy do konce příštího roku získají celkem 14 souprav za 2,7 miliardy korun.

„Nové elektrické jednotky InterPanter budou s novým jízdním řádem nasazeny na rychlíkovou linku R 13 z Olomouce přes Přerov, Otrokovice a Břeclav do Brna a na jaře 2016 také na linku R 19 z Prahy do Pardubic, České Třebové, Svitav, Blanska a Brna,“ uvedl člen představenstva ČD Michal Štěpán.

Nové vlaky určené pro rychlíkové spoje mohou jet 160kilometrovou rychlostí, jsou vybavené klimatizací, Wi-Fi připojením nebo zvětšeným prostorem pro jízdní kola a kočárky. „Nové vlaky odstraní bariéry pro cestování lidí na vozíku, maminek s kočárky nebo cyklistů s koly,“ podotkl Štěpán.

Vlaky InterPanter vycházejí z regionálních vozidel RegioPanter, kterých mají České dráhy v současnosti 26 a zajišťují osobní dopravu v krajích. Proti nim doznala nová souprava InterPanter řadu změn. „Základní rozměry a barevné řešení obou typů souprav je shodné, odlišují se však zejména technickým řešením, počtem vstupních dveří a rovněž interiér je uzpůsoben pohodlnému cestování na větší vzdálenosti,“ řekl generální ředitel Škoda Transportation Tomáš Ignačák.

Kvalita různých typů rychlíků se značně liší

Vozidla InterPanter jsou po Pendolinech a Railjetech třetím typem jednotek, které dráhy využívají v dálkové dopravě. Podle předsedy představenstva Pavla Krtka je současnou potíží dálkové dopravy skutečnost, že existuje velký rozdíl v kvalitě využívaných vozidel. To by se s pomocí těchto nových jednotek mělo podařit nyní zlepšit.

ČD navíc příští rok zmodernizují desítky rychlíkových vagonů, ve kterých budou staré koženkové sedačky nahrazeny čalouněnými sedadly. Vagony ČD vybaví elektrickými zásuvkami, novým informačním systémem a některé také klimatizací. „Půjde o největší obnovu rychlíkových vagónů v historii ČD,“ podotkla mluvčí ČD Kateřina Šubová. Celkem ČD za posledních sedm let investovaly do modernizace vozidlového parku 37 miliard korun.