Dráhy nesmějí koupit Railjety, zakázal to antimonopolní úřad
Tuzemský výrobce Škoda Transportation požaduje vypsání výběrového řízení na nové mezinárodní vlakové soupravy pro České dráhy. „Ohlášená cena není výhodná, a vůbec ne mimořádně,“ uvedl generální ředitel plzeňské Škody Josef Bernard. Pokud by dráhy vypsaly výběrové řízení, byla by prý Škoda schopna do něj vstoupit s vlastními vlaky, které by dodala do 18 měsíců.
Podle drah je ale nákup Railjetů velkou příležitostí. ČD chtějí využít nabídky rakouských spolkových drah, které objednaly 67 jednotek, následně ale zjistily, že 16 z nich nepotřebují. Opci na dodávku 16 souprav tak slíbily přepustit českému dopravci. Cena přitom měla zůstat stejná jako u rakouského megatendru. Podle Českých drah by tak soupravy vyšly zhruba o čtvrtinu levněji.
Kromě výhodnosti ceny Škoda Transportation rovněž odmítá argument Českých drah, které požadují vozidlo schopné jet rychlostí 230 kilometrů v hodině. V Česku existují pouze tratě způsobilé k jízdě maximální rychlostí do 160 kilometrů za hodinu a v dohledné době se na tom nic nezmění, uvedla Škoda Transportation.
Pro zahraniční tratě, na kterých dopravce chystá vlaky Railjet nasadit, je rychlost 230 kilometrů rovněž spíše výjimečná, dodal Bernard. Podle něj ČD pro tyto tratě potřebuje maximálně osm, a nikoliv 16 souprav. Odvolal se přitom na posudek, který si Škoda nechala vypracovat.
Škoda prý může nabídnout levnější variantu
Kontrakt chtěly České dráhy se Siemensem uzavřít bez výběrového řízení. Podle plzeňské Škody pro to není opodstatnění. Dráhy vyzývají k otevřenému tendru.
Podle Bernarda je tuzemský výrobce ochotný se do případného výběrového řízení přihlásit s vlastními vozidly odvozenými od existujících dvoupatrových Elefantů. Vozidlo schopné jet dvousetkilometrovou rychlostí prý bude Škoda Transportation schopna dodat o 15 procent levněji v přepočtu na jedno sedadlo, než v případě Railjetů, uvedl Bernard.
ČD chce koupit Railjety za peníze z emise dluhopisů
Rychlovlaky Railjet od Siemensu chtějí České dráhy koupit za peníze, které získaly emisí mezinárodních dluhopisů. Dopravce už dříve avizoval, že 300 milionů eur z prodeje dluhopisů je určeno právě na modernizaci vozidlového parku.
Railjety mají Českým drahám pomoct hlavně v mezinárodní dopravě, pokrýt by měly zhruba třetinu všech spojů. Vlaky by měly jezdit přes Vídeň do rakouského Grazu a přes Drážďany a Berlín až do německého Hamburku.
„Memorandum o nasazení Railjetů Českých drah na mezinárodních spojích již podepsaly České dráhy s Rakouskými státními drahami (ÖBB), memorandum s německými DB bylo na pracovních schůzkách formálně dojednáno a k podpisu dojde v průběhu září,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík.