Dráhy žádají zrušení soutěže na dotované vlaky

Ilustrační foto.

Ilustrační foto.

Spory kolem pilotního tendru na dotované vlaky z Ostravy přes Opavu do Olomouce gradují. Ministerstvo dopravy se ocitlo mezi dvěma mlýnskými kameny, když na jedné straně hlasitě vyslovují nespokojenost někteří soukromí dopravci, na druhé straně podmínky tendru ostře kritizují České dráhy. Ty se dokonce se stížností včera obrátily na antimonopolní úřad (ÚOHS) a žádají zrušení soutěže. Potvrdil to mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Celý nápad s vpuštěním konkurence do dotované dopravy tak může skončit v troskách. „Konáme v souladu s povinnostmi řádného hospodáře při správě společnosti,“ řekl mluvčí. Dráhy se na ÚOHS obrátily poté, co ministerstvo dle informací deníku E15 všechny námitky národního dopravce smetlo ze stolu. Jádrem drážních nářků je skutečnost, že soukromí dopravci nemusejí podle podmínek tendru kalkulovat se staničními poplatky. Dráhy se tak cítí diskriminované, neboť samy musejí počítat s náklady na údržbu nádraží.

ČD ale vadí i další věci. Na rozdíl od konkurence musejí například vypisovat na každý nákup vlaků výběrové řízení, což akvizici zpomaluje a brání rychlému rozhodnutí. Není ani jasné, jak to bude se vzájemným uznáváním jízdenek a režijek. Státní akciovka si stěžuje i na údajně přílišné nároky na kvalitu vlaků. Ministerstvo totiž žádá nové nízkopodlažní soupravy, což představuje investici kolem miliardy korun. Relativně málo významná trať s nepřizpůsobenými nástupišti tak dopravce finančně vyčerpá. Ministerstvo chce následně soutěžit i většinu dalších tratí. Pokud by všude měly jezdit nové vlaky, znamenalo by to investice v řádech desítek, možná stovek miliard.

Hrozba zrušení tendru vane i z dalších stran. U antimonopolního úřadu leží stížnost dopravce Abellio CZ, kterému naopak vadí postoj Českých drah. Ty nechtějí svolit se zveřejněním svých tržeb z této trati, takže jiní soutěžitelé prý mohou svou nabídku stavět pouze na odhadech.